Monday, November 27, 2006

Program Bina Insan - Asnaf Hulu Selangor

salam semua...

sejak jumaat lepas saya 'putus hubungan' dengan 'dunia luar'...
bukan apa...sebab saya ada bersama-sama asnaf kawasan hulu selangor dalam satu program 'bina insan' bertajuk 'hijrahku' di riverstone resort sungai tua...

program yang dihadiri oleh 62 orang asnaf dan keluarga mereka... peringkat umur dari semuda 8 tahun sehingga 75 tahun...

'tough'kan.... kalau ikut resam 'manusia' memang 'tough'...tetapi atas dasar kita wajib memohon agar 'dipermudahkan' segala urusan oleh Allah... apa yg 'tough'..alhamdulillah berjalan dengan lancar dengan izinNYA....

saya kongsi 'sekeping dua' gambar di sana....

dewan yang ala-ala 'open air'.....
sesekali rasam macam duduk mengajar di kampung 'pinang sebatang'....
sesekali terasa juga macam mengajar kelas 'dewasa'...

apapun pengalaman memang mendewasakan setiap kita...


'makcik-makcik' dengan penuh semangat mengikuti program serta module-module yang ada dalam kursus tersebut....


tekun mengisi borang-borang dalam aktiviti-aktiviti.... masih ada yang tidak tahu menulis dan membaca di kalangan mereka... namun itu bukan alasan untuk terus menimba ilmu....
'hero-hero' kampung pinang sebatang.... jgn marah yer pakcik jabar....pakcik jabar adalah salah seorang asnaf yang memilih islam sebagai agama dan meninggalkan keluarga demi islam... beliau disisih oleh keluarga kerana islam...


dewan dari belakang..... 'open air' gitu..... cuma oleh kerana 'bentuk muka bumi' riverstone yang berbukit..maka 'kesian' juga saya melihat keadaan mereka yg terpaksa turun naik ke dewan, asrama dan dewan makan....

saya memberi 'kata dua' kepada mereka...bahawa saya tidak mahu 'bertemu' dengan mereka lagi pada tahun hadapan.... dan mahu mereka 'keluar' segera dari 'kepompong' asnaf ini....

saya yakin...insya Allah...sekurang-kurangnya 60% ke 70% dari mereka akan keluar dari 'kepompong' itu..... dalam tempuh setahun dari sekarang....

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails