Monday, January 18, 2010

Munafik di antara kita....




salam semua...

mahu berkongsi tentang mereka-mereka yang bergelar munafik di atas muka bumi ini. Mereka-mereka ini berkeliaran di sekeliling kita dan wujud di kalangan kita malah berinteraksi dengan kita setiap hari setiap masa.

suka saya berkongsi dengan diri dan semua beberapa potong ayat dari Al-Quran kisah, ciri, sikap serta sifat orang-orang munafik ini. Jika masa sekolah dulu, untuk kenal orang munafik, ustaz atau ustazah akan menerangkan ciri-ciri orang munafik ini berdasarkan; apabila berjanji dia mungkir dan apabila berkata-kata, dia berdusta.

sejak dari dahulu lagi dunia penuh dengan orang-orang munafik ini. Kita khususkan mereka-mereka ini dikalangan orang Islam kerana di kalangan orang bukan islam, mereka ini dikenali sebagai hipokrit atau cakap tak serupa bikin.

mari lihat surah At-Taubah seperti berikut;


At-Taubah

100. dan orang-orang Yang terdahulu - Yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang Yang menurut (jejak langkah) mereka Dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan Yang besar.


-> Allah memberitahu tentang orang-orang yang terlibat di dalam peristiwa hijrah; yang berhijrah dari Mekkah dan yang menyambut di Madinah dan mereka-meraka yang bersikap seperti mereka iaitu berhijrah untuk kebaikan dan menerima, menyambut dan memberi bantuan kepada mereka-mereka yang berhijrah ke jalan Allah atas keimanan dan taat (dengar & patuh arahan Allah); mereka-mereka ini berada di tahap insan yang tinggi yakni redho diredhoi.
-> dalam konteks hijrah diri kearah kebaikan, lihatlah betapa besarnya limpahan kurnia yang Allah janjikan buat sesiapa yang berusaha serta berkorban melakukannya.
-> lihat bagaimana sifat orang-orang yang melakukan hijrah atas ketaatan serta keyakinan terhadap Allah & Rasul, mereka-mereka ini hijrah dengan penuh keredhoan malah diredhoi pula oleh Allah.
-> Allah juga khabarkan janji-janjiNya kepada mereka-mereka ini di akhirat.


101. dan di antara orang-orang Yang di sekeliling kamu dari orang-orang "A'raab" ada Yang bersifat munafik dan (demikian juga) sebahagian dari penduduk Madinah; mereka telah berkeras Dengan sifat munafik; Engkau tidak mengetahui mereka (bahkan) Kamilah Yang mengetahui mereka. Kami akan azabkan mereka berulang-ulang, kemudian mereka dikembalikan kepada azab Yang besar.


-> Allah seterusnya Allah memberitahu tentang wujudnya orang-orang yang bersifat munafik dan tetap mempertahankan sifat sedemikian di kalangan mereka-mereka yang berhijrah dan menerima hijrah ini.
-> jika kit amelihat dari konteks hijrah diri, ada juga di antara manusia sekeliling yang seperti gembira dengan hijrah kita, namun sebenarnya mereka tidak sedemikian kerana bersikap munafik.
-> Allah memberitahu agar ada langkah-langkah waspada terhadap golongan munafik ini, dan Allah mengkhabarkan janji-janjiNya terhadap golongan ini.




102. dan (sebahagian) Yang lain mengakui dosa-dosa mereka. mereka telah mencampur adukkan amal Yang baik Dengan amal Yang lain, Yang buruk. Mudah-mudahan Allah akan menerima taubat mereka; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

-> Masya Allah, lihat bagaimana golongan ini tahu dan mengaku akan kesalahan serta dosa mereka di mana mereka telah mencampur adukkan amalan-amalan mereka yang buruk dengan yang baik.
-> Allah mengambarkan betapa golongan ini yang telah mencampurkan amalan-amalan yang tidak baik dengan yang baik dan tiada sebarang garis sempadan untuk membezakan amalan-amalan tersebut.
-> Dan kita disarankan untuk berdoa, mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka-mereka dari golongan ini yang insaf.


seterusnya kita lihat surah An-Nissa'


An-Nissa’


59. Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang Yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) Dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.

-> ayat ini merujuk kepada orang-orang yang percaya serta yakin (beriman) agar taat kepada Allah, Rasul dan Ulil Amri atau ketua di kalangan kita. Ulil Amri tersebut sudah tentu ketua yang menjalankan segala hukum serta bersikap laksana para khalifah yang ikut segala sunnah Rasulullah.
-> Allah mengingatkan agar kita semua kembali merujuk kepada Al-Quran & Sunnah sekiranya ada perbantahan atau perselisihan faham sekiranya kita benar-benar beriman kepada Allah & hari akhirat.
-> merujuk kepada Al-Quran adalah sebaik-baik penyelesaian dan sudah tentu sangat baik kesudahannya (result).
-> berapa ramai diantara kita yang sering merujuk kepada Al-Quran sebagai panduan hidup?


60. tidakkah Engkau (hairan) melihat (Wahai Muhammad) orang-orang (munafik) Yang mendakwa Bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran Yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) Yang telah diturunkan dahulu daripadamu? mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu. dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka Dengan kesesatan Yang amat jauh.

 -> Allah malah memberitahu kita bahawa sifat orang-orang munafik ini yang mendakwa mereka telah beriman kepada Al-Quran dan kitab-kita terdahulu tetapi masih kekal dengan sifat berbantah serta engkar untuk merujuk kepada hukum-hakam yang telah digariskan oleh Allah.
-> orang-orang munafik ini malah lebih dahsyat lagi memakai undang-undang 'taghut' (syaitan, berhala, penyembahan dan amalan yang mensyirikkan Allah) sedangkan mereka telah diperintah agar meninggalkan amalan syirik ini.
-> lihat bagaimana tugasan syaitan yang akan menyesatkan manusia sehingga kesesatan yang amat jauh lantas manusia itu tidak menyedari kesesatan tersebut sehingga sanggup mengaku beriman dalam keadaan mensyirikkan.



61. dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran Yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya Engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) Dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.

-> ayat ini menjelaskan lagi sifat para munafik ini yang apabil diajak untuk menggunakan hukum Allah berlandaskan Al-Quran, mereka bersungguh-sungguh berpaling tidak mahu mengikuti, malah berusaha dengan bersungguh-sungguh menghalang orang lain dari merujuk kepada Al-Quran.
-> dewasa ini kita boleh lihat ramai yang berpaling dari menggunapakai hukum Al-Quran di dalam perjalanan hidup mereka malah ada yang lebih menyesatkan lagi dengan mengambil langkah menghalang orang lain dari mengikutinya. dan mereka-mereka ini ialah orang yang mengaku islam dan bernama islam.
-> ada ramai yang mengaku islam malah kelihatan bersungguh-sungguh berjuang menegakkan agama Allah namun apabila tiba ke bab menggunakan hukum islam, mereka ini jadi panas dan mencari rakan-rakan yang boleh menidakkan penggunaan hukum islam dalam kehidupan.
-> alasan-alasan antaranya ialah; hukum islam sudah lapuk, tidak demokrasi dsbnya.


62. maka Bagaimana halnya apabila mereka ditimpa sesuatu kemalangan disebabkan (kesalahan) Yang telah dibuat oleh tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah: "Demi Allah, Kami tidak sekali-kali menghendaki melainkan kebaikan dan perdamaian (bagi kedua pihak Yang berbalah)".

-> Maha Suci Allah yang terus mengambarkan orang-orang munafik ini dengan situasi; apabila golongan ini ditimpa kemalangan atau musibah yang disebabkan oleh tangan mereka sendiri (kesalahan mereka sendiri), mereka akan sanggup bersumpah dengan menggunakan nama Allah untuk mengatakan mereka tiada niat sebenarnya untuk berbalah, bergaduh atau berselisihan faham.
-> situasi ini samalah seperti 'baling batu sembunyi tangan' tetapi cepat-cepat tak mengaku.
-> situasi ini samalah seperti 'tikam belakang' tetapi buat muka seposen malah boleh 'tukar' cerita dan menyalahkan orang lain pula.


63. mereka itulah orang-orang Yang diketahui oleh Allah akan apa Yang ada Dalam hati mereka, oleh itu berpalinglah Engkau daripada mereka, dan nasihatilah mereka, serta Katakanlah kepada mereka kata-kata Yang boleh memberi kesan pada hati mereka.

-> Allah Maha Mengetahui apa yang ada di dalam hati golongan munafik ini dan Allah meminta kita agar tidak melihat mereka sangat tetapi berwaspada.
-> Allah juga menyuruh kita agar terus menasihati golongan ini dan terus berdakwah dengan penuh fatonah yakni menggunakan strategi demi strategi dakwah serta syarahan yang boleh memberi bekas pada hati-hati golongan ini.
-> dalam menghadapi golongan ini, Allah mengingatkan agar kita terus berbaik sangka tetapi berwaspada, mudah-mudahan dengan dakwah kita, golongan ini akan kembali dan Maha Suci Allah akan menerima taubat mereka-mereka ini.

-------------------------------------------------------------------

masih adakah jalan kembali untuk golongan munafik di antara kita?... ya masih ada, selagi hayat dikandung badan.
perlukah kita terus berdakwah kepada golongan ini?.... ya perlu, dengan cara berdakwah dengan kata-kata atau tulisan yang berterusan dengan penuh fatonah yakni kebijaksanaan agar ianya dapat memberi bekas kepada hati mereka dengan izin Allah.
adakah kita tergolong kedalam golongan ini?....mungkin ya, mungkin tidak.. lakukanlah muhasabah diri dan cucilah hati, mudah-mudahan Allah memberi petunjuk kepada kita.

sifir mudah... munafik ialah sikap berpura-pura...sikap menipu diri sendiri.... kita berpura-pura dengan diri serta orang lain...lebih dahsyat dengan Allah & RasulNya.... kita menipu diri sendiri dan orang lain, lebih dahsyat kita menipu Allah & RasulNya...

kita kata kita Islam.... tetapi tidak berhukum dengan hukum Allah.
kita kata kita beriman.... tetapi kita tidak percaya dengan Rasulullah yakni dengan tidak mengamalkan sunnah Baginda iaitu Siddiq, Amanah, Tabligh serta Fatonah.
kita kata kita bertaqwa yakni bersungguh-sungguh dalam ibadah...tetapi kita malas dan melenggah-lenggahkan waktu.

maka di mana kita?... adakah kita terlepas dari ikatan tali munafik yang membelit diri?... hanya diri kita, Allah serta Rasulullah serta orang-orang yang terpilih mengetahuinya...

wasalam

5 comments:

IRIS said...

Salam hormat sifu,

Pernah merasa ditikan dari belakang.

Sakitnya lebih dari luka berdarah.

CITY® said...

salam sifu,

terima kasih sharing info dan ingatan ini..

saya selalu beranggapan munafik hanya urusan kita dgn tuhan, makna kita menipu tentang2 urusan2 kita dgn Allah dan rasul dan agama.
macamana urusan2 kita sesama manusia.

contoh:
janji sesama manusia.
ahmad berjanji hendak berkahwin dgn minah.
tapi, ahmad mungkir janji2nya itu dengan sebab dia ada pilihan lain.
kita biasa kata:
dah jodoh mereka tiada.
bagaimana pula janji yg ahmad lafazkan itu?
kira munafik ke bukan?

terima kasih

Sifu Mirza said...

salam IRIS..

ya saya juga sering menerima tikaman dari belakang..

namun Alhamdulillah, tiada memberikan bekas sebagaimana satu ketika dahulu..

:-)

Sifu Mirza said...

salam birU..

hubungan dengan Allah jua melibatkan hubungan dengan manusia..

hablumminallah
hablumminannass

mungkir janji sesama manusia juga termasuk ke dalam istilah munafik.

mudah-mudahan mereka yang mungkir janji ini memohon maaf kepada manusia yang dijanjikan dan bertaubat kepada Allah.

:-)

insidewinme said...

Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails