Monday, August 16, 2010

Bila Tabie Diri Menyerlah di bulan Ramadhan..


salam ramadhan buat semua..moga Ramadhan tahun ini menjadi pemangkin kepada perubahan diri ke arah kecemerlangan...insya Allah.
ucapan ringkas dari saya ini memang berbeza dengan tahun-tahun yang lepas.

saya sebenarnya mengalami demam panas, dihidrasi dan sedikit cirit 2 hari sebelum 1 Ramadhan minggu lepas, maka segalanya jadi 'pegun' dan saya banyak menghabiskan waktu dengan berbaring menanti ketibaan Ramadhan.

Alhamdulillah saya berupaya melaksanakan solat terawih pada 1 Ramadhan berjemaah bersama-sama keluarga, namun 3 malam berikutnya saya hanya berbaring menahan bisa-bisa sendi akibat dihidrasi.

waktu menulis ini, jari jemari masih ada lagi kekebasan sedikit dan insyaallah dengan izinNya saya akan sembuh sepenuhnya beberapa hari lagi.

----------------------------------------

antara bulan-bulan dalam kalendar islam, Ramadhan adalah bulah yang saya suka, suka dari sudut keistimewaannya dan keunikkannya.

istimewa kerana semua umat islam yang sempurna syarat, diwajibkan berpuasa.
unik kerana pada bulan ini, segala bentuk sifat-sifat diri akan terserlah dan tidak dapat disembunyikan lagi.

seperti biasa, malam pertama solat terawih, masjid serta surau penuh berasak-asak... dan fanomena ini akan berakhir untuk seminggu sahaja di mana, saf-saf akan berkurangan semula bila masuk minggu kedua, ketiga dan sebelum raya.

fanomena ini dinamakan fanomena 'hangat-hangat tahi ayam'...
dan ianya telah berjaya dibudayakan oleh penjajah dalam & luar negeri dan dinamakan budaya 'ikut aje, fahamnya tidak'..

-----------------------------------------

sedar atau tidak, kita sudah menghampiri seminggu melunaskan ibadah puasa...
sedar atau tidak, kita ada melalui beberapa peristiwa atau situasi atau keadaan yang 'luarbiasa'..
luarbiasa maksud saya ialah, kita jarang-jarang lakukan sebagai contoh, tiba-tiba mahu menyendiri atau tidak mahu diganggu sedangkan sebelum puasa, dialah 'raja menyibuk' sana-sini.

sifat-sifat ini merujuk kepada sifat-sifat 'hipokrasi' yang kita amalkan diluar bulan Ramadhan...maksudnya ingin menyendiri itu adalah 'permainan diri' yang akan merosakkan.

semua arif, syaitan dibelenggu disepanjang Ramadhan, maka jika ada kejahatanpun yang timbul, ianya adalah dari sifat 'kesyaitanan' diri yang telah lama dipupuk dengan bantuan nafsu serta syaitan dan iblis sebelum ini.

pendek kata, diri kita yang gagal menjadi khalifah sebenar, telah dilatih atau direkrut oleh syaitan dan iblis untuk menjadi tentera meraka.

sebab itu kita boleh lihat, walaupun seseorang itu lagaknya macam mahu muhasabah atau menyendiri dsbnya, lagaknya itu seolah-olah tidak 'natural' dan dibuat-buat.

Maha Suci Allah yang menurunkan rahmat yang melimpah ruah di bulan Ramdhan ini. maka sudah tentu Allah mencintai hamba-hambaNya yang benar-benar mencintai Allah dengan penuh keikhlasan dan beribadah pada setiap detik & masa tidak mengira Ramadhan atau Syawal atau apa sahaja bulan.

kerana hamba-hamba yang memperoleh cinta serta keredhoaan Ilahi adalah hamba-hamba yang beribadah tanpa sebarang syarat atau ikatan atau ugutan kepada Tuhan mereka.

--------------------------------------------

wasalam

2 comments:

Unknown said...

Salam sejahtera untuk Sifu Mirza, rakan lama yang tidak ketemu. (Rasanya 20 tahun semenjak graduate..)Alhamdullilah, dalan bulan Ramadan yg mulia saya ingin mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa semoga anda sihat sepanjang bulan Ranadan ini dan tahniah kerna anda telah berjaya sampai ke tahap yang anda berada sekarang ini.

Wasallam..

Sifu Mirza said...

salam sejahtera nasa,

benar, dekat 20 tahun tak jumpa.

insyaallah kita jumpa masa re-union next year.

salam ramadhan juga buat u & famili.
moga sukses selalu. insya allah.

wasalam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails