Wednesday, June 21, 2006

Isteri Versus Suami...???

salam semua....

sedari dulu lagi atau sejak azali lagi antara perkara yang sering diperkatakan oleh khalayak ialah perihal suami isteri....

berkongsi cerita dalam perjalanan pulang dari utp-tronoh ke kl...ada bersama saya 4 orang suami..... seorang pernah beristeri 2, seorang baru ajer 'diterjah' isteri kerna berhajat, seorang masih setia dan 'lintang pukang' mengawal bahtera, sorang lagi 'maintain' tapi saya lihat dia juga 'ada hajat'....

mmmmm....menarik

perjalanan lebih kurang 200 kilometer lebih itu tak mengantukkan dengan pelbagai cerita-cerita sang suami ini....dan cerita itu tenggelam perlahan-lahan ditelan maghrib di sungai buluh....

sama sahaja???? mungkin tidak..sebab peristiwa mematangkan..... mereka punya cerita tersendiri...mereka punya pengalaman tersendiri...mereka punya dunia tersendiri....

melampias sebahagiannya di dalam kereta saya..mungkin melegakan sedikit 'bahang' di dada atau kepala mereka....mungkin....

wasalam

3 comments:

Anonymous said...

aarrgghhh lelaki.. kalo bercerita bab berbini lebih ni.. buka main.. mata mengantuk pun jadi segar... proteskah saya pada poligami.. entah la.. kalau membenci poligami.. nanti Nabi tak mengaku umat pulak.. tapi... agaknya hati perempuan... majoritinya tak berkenan dengan poligami... saya? berasal dari keluarga yg berpoligami.. mak isteri kedua.. disebabkan nombor 2.. mak tak disukai... ramai org.. cthnya adik beradik abah.. kawan2 "mak cik" (panggilan utk isteri pertama abah).. abah bercerai dengan mak cik sewaktu umur saya 13 tahun.. lebih kurang 11 tahun yang lalu.. entah la.. org ingat bila isteri kedua tu.. serba serbi dapat.. TAK!!!! mak.. bersusah payah besarkan kami.. dulu masa abah masih bekerja.. mak hanya dapat RM200 gaji abah.. itulah duit utk byr semuanya.. kami semua waktu tu 5 beradik.. dicampur seorg mak menjaga seorg abg saudara.. enam org kami semuanya.. waktu tu tahun 80 an dan 90 an.. ingat lagi.. mak bersusah payah ambik upah menjahit "sepra".. kalo time puasa jual kuih raya.. selalu kami makan nasi laukkan kicap.. kadang2 makan roti jer... bukan aper.. cuma nak bagitahu.. tak semua hidup isteri kedua tu indah... adik beradik yg sana.. dah tentu tak sukakan kami.. kami tak salah!!! tapi alhamdulillah.. kami semua dah besar... walaupun tak cemerlang berjaya.. mampu la bekerja.. mampu la untuk hidup senang.. bukan mewah.. mampu la untuk belikan mak abah itu ini.. walaupun bukan yg mahal2.. anak2 abah yg sana sekarng ni langsung tak herankan dia.. nasib baik la kami ni masih ada.. sayangkan dia.. abah mungkin bernasib baik kerana kami tak seperti anak yg sana.. kalo tak.. tentu abah derita.. tak semua penglaman beristeri lebih tu indah.. bahagia.. ramai jugak yg derita.. jadi.. kalau anda dah ada sebuah keluarga yang cukup bahagia.. hargailah.. jgn cuba rosakkannya.. dan dah takdir agaknya.. saya berkahwin dengan cucu saudara kepada best fren "mak cik".. kira husband saya dgn opah dia tu agak rapat.. dah nasib.. saya tak disukai oleh opah dia tu.. ada je tak kena.. tapi alhamdulillah.. husband faham.. dia selalu backing saya... so kiranya saya ni cucu menantu dari keturunan yang dia tak suka la... biarlah... -pija-

Sifu Mirza said...

salam pija....

sedar atau tidak sedar...awak seorang yg hebat...hasil didikan ibu anda yg juga hebat....

alhamdulillah...suami anda juga hebat...

maka...

hayati, hargai serta syukurilah kehebatan itu....

insya allah...tergolong ke dalam golongan yang beriman..tenang lagi yakin...

Anonymous said...

betul kan sifu,
org hanya tahu luaran kita jer, dalaman yg bergolak tak kan siapa yg tahu...
bagi saya kalau dh ditentukan kena terima dgn redha walaupun dlm redha tu akan ada masa2 emosi melebihi akal...

-Nurulainsha-

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails