Tuesday, July 13, 2010

Ramai jadi Tebusan Jin & Syaitan

salam semua..

ramai di antara kita yang tanpa disedari telahpun menjadi tebusan jin serta syaitan dan yang seangkatan dengannya.
hal ini berlaku kerana beberapa sebab;

pertama - ceteknya pengetahuan agama yang asas iaitu iman, islam & ihsan.
kedua - tewas dengan dorongan serta bisikan nafsu yang tidak pernah puas-puas untuk memperoleh segala kemahuan diri sehingga tidak terkawal.
ketiga - lemah atau pasrah dan mengikut sahaja kehendak atau saranan atau suruhan orang ketiga samada rakan, saudara dsbnya.

akibat dari sebab di atas, manusia mula lupa kepada Allah; manusia mula lupa kepada kekuasaan Allah; manusia mula lupa kepada qada & qadar; manusia mula lupa akan kesyirikan (menduakan Allah) dalam setiap niat, lafaz & perbuatan mereka.

lantaran dari itu, manusia mula mencari-cari cara-cara lain yang boleh mereka bergantung selain dari bergantung kepada Allah.

maka wujudlah pembantu-pembantu di sepanjang perjalanan mereka mencari pergantungan itu yang terdiri daripada hamba-hamba yang benar-benar boleh membantu, termasuklah manusia-manusia yang mengambil kesempatan dan juga manusia-manusia yang telah diperalatkan oleh jin atau syaitan.


pengalaman menderita penyakit misteri atau penyakit spiritual adalah satu pengalaman yang sukar untuk diceritakan kerana ianya berbentuk 'ghaib' dimana ianya tidak boleh dibuktikan dengan sains moden.

maka sesiapa sahaja yang menderita penyakit 'spiritual' sudah pasti akan mencari pakar-pakar yang mampu membantu meringankan penderitaan ataupun mampu menyembuhkan dengan cara-cara tertentu.

ada jutaan para pengamal ilmu perubatan spiritual di luar sana.
ada yang dilihat kemas dan cantik pada luaran, namun pada hakikatnya mereka sangat 'hitam' pada dalaman serta penuh dengan kemistikan yang nyata.

ada juga yang begitu hebat menghafaz al-quran serta mentera-mentara yang diselitkan dengan ayat-ayat al-quran namun dipertengahan perubatan, muncul kemusykilan yang nyata sehingga ramai yang terdorong atau terjebak dengan guru-guru ini.

ramai juga guru-guru atau pengamal perubatan jenis ini yang 'bogus' atau pelakun hebat dan tidak kurang juga yang tertipu dengan mereka sehingga bertahun-tahun, malah ada yang sampai melahirkan anak luar nikah dan ada yang jadi papa kedana kerana habis harta dicurahkan kepada mereka-mereka ini.


samada kita pernah terbabit atau tidak pernah; perlulah kita ingat, bahawa setiap perkara yang kita lakukan hendaklah kita faham, memahami serta mendapat kefahaman darinya.

contoh; jika kita dibawa bertemu dengan para pengamal perubatan ini, maka kita perlulah meningkatkan kepekaan diri dan jangalah diketepikan 'rasa tidak sedap' yang muncul di dalam hati apabila berhadapan dengan mereka ini atau beberapa hari sebelum berjumpa.

juga perlulah kita tahu setiap apa perkara yang dilakukan oleh pengamal perubatan itu, bertanyalah kepadanya akan setiap yang dilakukan, bertanyalah kepadanya akan setiap barang-barang dan kegunaannya agar kita tidak terjebak membawa pulang atau memakai barang-barang yang ber'tuan'.

seorang pengamal perubatan yang benar; ialah seorang yang akan menerangkan setiap perkara yang akan dilakukan disepanjang proses perubatan dan akan menerangkan setiap barang-barang yang akan digunakan disepanjang proses perubatan tanpa berselindung.

fikir-fikirkan...

adakah kita sedang menjadi tebusan jin atau syaitan akibat tangkal, wafaq, cincin, susuk, pagar, pendinding dsbnya yang kita perolehi dari sumber yang diragui akibat kekalutan diri?

masih belum terlambat..

3 comments:

MOMMY CGG said...

menjadi tebusan sesukar menghela nafas terakhir

Sifu Mirza said...

benar & tepat miez... :-)

Anonymous said...

Lebih menyedihkan ialah bila mana manusia menjadi tebusan kepada manusia yang punya kepentingan yang tersembunyi....hingga sanggup menggadaikan perjuangan hakiki manusia yang menjadi tebusan....kasihan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails