Friday, November 26, 2010

Kehendak Allah vs Kehendak Diri???

salam semua,

sebagai orang islam aku mesti solat 5 kali sehari semalam.....itu bukan sahaja kehendak Allah malah ianya adalah perintah Alla

alah malas nak sembahyanglah, susah......letih..... buang masa...itu bukan sahaja kehendak diri tetapi ianya adalah satu perlakuan seorang yang menolak perintah... dan orang yang menolak perintah Allah ini kategorinya 'kuff @ menolak' ataupun bahasa mudah, kafir.

namun ada juga yang takut untuk membuat penolakan secara terbuka, maka dengan berat hati pergilah jugak ambil wuduk dan bersolat, namun dalam keadaan yang 'terpaksa' kerana mungkin malu kepada orang ramai atau takut dimarahi.... maka golongan ini kategorinya ialah 'munafik' atau bermuka-muka atau hipokrit.

ada juga yang ok solatnya tetapi tidaklah memperoleh kekhusyukkan di dalam solatnya kerana sering lalai dan 80% dari kandungan solatnya, dia memikirkan hal-hal yang luar dari batas gerakkerja solat sehingga Allah menegaskan dalam firmannya 'neraka wel lah orang-orang yang lalai dalam solatnya...'

--------------------------------------------------------------------------------

ramai juga yang terperangkap dengan alasan jenis macam ini...'nak buat camner, memang kehendak Allah aku jadi penyamun, perompak, perogol, penzina dsbnya...'

jika kita terperangkap atau hampir terperangkap, maka segeralah bertaubat dan kembali ke jalan yang lurus.. kerana, tiadalah Allah itu berkehendakkan hal-hal yang buruk berlaku, dikerjakan oleh setiap makhluk ciptaanNya kecuali, apa yang berlaku itu hanyalah datang dari kezaliman makhluk itu sendiri.

malah Allah berfirman dalam surah Ar-Rad, 'tidak Aku ubah nasib seseorang/sesuatu kaum itu kecuali dia/mereka yang mengubahnya sendiri'...

firman ini begitu jelas menunjukkan betapa manusia itu bertanggungjawab ke atas apa yang mereka lakukan dan apa yang berlaku pada diri mereka.

---------------------------------------------------------------------------------

kita sering diberi cetusan hati atau gerak yang menjentik hati agar melakukan sesuatu perkara dalam kehidupan ini; cetusan hati atau gerak inilah yang memandu tumpuan kita kepada kehendak Allah. contoh, cetusan hati mahu menyegerakan solat, menderma, melakukan kebaikan, membantu orang dsbnya.

ianya berbeza dengan dengusan luaran hati yang berbentuk halangan kepada cetusan hati tadi; contoh, dengusan agar melewat-lewatkan solat dengan alasan waktu panjang lagi, pentingkan diri sendiri dsbnya, kerana dengusan hati ini ialah bisikan nafsu yang liar tidak bertambat kerana kita gagal untuk membezakan antara kehendak Allah dan kehendak diri.

maka kegagalan menuruti kehendak Allah akan mengakibatkan diri seseorang itu berada dalam keadaan resah, serba tak kena, sering beralasan, malas, membuang masa dsbnya....apatahlagi mahu memenuhi kehendak diri yang buas lantaran dorongan nafsu yang liar tidak terkawal.

----------------------------------------------------------------------------------

akhirnya kegagalan membezakan antara kehendak Allah dan kehendak diri, akan meletakkan manusia itu berada di dalam kawalan syaitan yang memang mahukan setiap anak adam masuk ke neraka bersama-sama mereka.

fikir-fikirkan & lakukan tindakan...

1 comment:

kesturi said...

salam sifu ...

insyaAllah antara kehendak diri & kehendak Allah boleh diselarikan tapi yang sering saya keliru bila terima arahan yang x selari dengan kehendak diri apalagi dengan dengan kehendak Allah .. moga sifu dpt beri pandangan ...

tq

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails