Friday, September 12, 2008

'Pedang' Baru saya.....


salam semua...
kat atas tu adalah foto 'pedang' baru saya.... 'pedang' yang dulu masih ok lagi dan dah saya pindahmilik kepada seseorang yang saya rasa layak untuk menjaganya dengan baik...
'pedang' baru ni bezanya hanya dari segi saiz dan processornya... yg dulu 'intel celeron m' tapi yang ini 'intel core 2 duo'... dulu 14 inci, yg ni 12 inci ajer..
dan paling penting ianya ringan sikit dari yang dulu dan mudah untuk saya ke sana-ke sini memikulnya...
hajat di hati memang nak cari yang kecik... dan almaklum... lagi kecik lagi mahal... cuma yg pakai intel atom aje yg murah sikit tapi storage datanya sikit bebenor... tak cukup utk store saya punya slide presentation pulaks...
anyway....syukur ke hazrat Allah Taala kerana memberi saya keredhoan, kesempatan, kemudahan, kemurahan, kekuatan serta ketetapan di dalam perjuangan ini...
teringat sabda Rasulullah...
orang Islam yang beriman (mukmin) adalah seperti berikut...
'hari ini' seseorang mukmin itu hendaklah lebih baik dari semalam... dan
'hari esok' beliau pula hendaklah lebih baik dari hari ini... insya Allah...
berusahalah bersungguh-sungguh dengan keikhlasan di dada... di dalam perjuangan ini..
hapuskanlah perasaan hasad, dengki serta khianat yang bersarang di dada..
saya juga teringat kata-kata 'mat saleh'....
'if we keep on doing the same thing... we will definately get the same result...'
atau...
'kalau kita asyik buat/lakukan tindakan yang sama...sudah tentu kita akan mendapat hasil yang sama...'
nak jadi kaya... kena berusaha bersungguh-sungguh agar kekayaan itu dapat kita capai kita..
nak jadi alim... kena belajar bersungguh2 dan mengamalkan segala ilmu yg dipelajari...
nak jadi beriman... kena sentiasa bersabar, tenang, ikhlas dan istiqomah dalam ibadah...
nak jadi insan kamil... kenalah memahami setiap perjalanan hidup ini dalam keadaan redho di redhoi...
selamat berbuka...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails