Friday, September 19, 2008

Ramadhan pun ada suami isteri yang berpisah jua....

salam semua...

alhamdulillah dengan izin Allah kita telah menyempurnakan hampir 20 hari puasa kita dan kita dalam perjalanan untuk memasuki 10 malam/hari terakhir Ramadhan...

menurut firmanNya, sabda kekasihNya dan riwayat, 10 malam terakhir inilah yang tersembunyi sesuatu yang istimewa buat hamba-hambaNya yang beriman...carilah malam itu pada bilangan yang ganjil.. berjagalah dengan persiapan diri yang sepatutnya... korbankanlah sedikit masa untuk melaksanakan ibadah yang paling 'berkualiti' di antara ibadah-ibadah sebelum ini...

doa saya anda berjaya memperoleh kesejahteraan dan kerahmatan untuk meneruskan 'kuliah penyucian diri ramadhan' ini dengan jayanya...insya Allah.

beberapa hari yang lepas saya terkejut apabila mendapat berita dari seorang rakan bahawa beliau dan isterinya sedang dalam /proses urusan untuk berpisah...

perkahwinan dicampur perkenalan selama 14 tahun sejak dari bangku sekolah rupanya tiada maknanya jika tiada lagi persefamanan di antara kedua-duanya...

saya turut memberi beberapa tips buat beliau sebelum ini... namun kita hanya sekadar memberi pandangan, untuk melaksanakannya masih tertakluk kepada si empunya diri...

memberi pendapat kepada rakan, adik beradik dan siapa sahaja adalah salah satu ibadah dan 'effort' yang terpuji... namun perlulah diingat, janganlah kita merasa 'tak best' atau 'tak syok' jika orang yang kita beri pendapat itu tidak menurut saranan yang diberi...

kerana.. kita yang memberi pendapat ini tidak dapat menyaksikan 'the bigger puzzle or picture', permasalahan atau isu yang dikongsi bersama kita mungkin hanya 5% atau 10% sahaja dari keseluruhan 'gambar' sebenar yang di hadapi oleh empunya diri..

kita jangan rasa hairan lalu meluahkan; "isk degil betul dia ni, tak mahu dengar nasihat aku.." kerana, percayalah..saranan kita itu bukan tidak diterima pakai, ianya mungkin tidak bersesuaian dengan keadaan pada masa itu...

anyway, akhirnya saya mendapat tahu bahawa isteri rakan saya ini sudah ada yang lain... walaupun pada awalnya saya 'dapat rasakan' perkara itu dan memberi 'hint' namun mungkin kerana ianya tidak ada dalam 'thinking set' rakan saya itu, hint itu hanya sekadar hint... sehinggalah rakan saya itu melalui sendiri 'curve' atau selekoh perit itu...

begitulah resmi manusia... kita sering untuk menerima hakikat bahawa apa yang dilalui oleh orang lain tidak akan kita laluinya...

percayalah, sebab itulah muncul istilah 'orang tua makan garam dulu'.... ianya lebih merujuk kepada pengalaman melalui 'curve' yang 'seakan' atau 'mirip' yang dilalui oleh orang lain yang mana 'hikmahnya' boleh dijadikan pedoman buat yang muda...

anyway, nasihat saya ketika beliau 'down' ditinggalkan isteri tempohari ialah..... "you know what is best for your life... but make sure that you are moving forward in whatever you do..."

mmm... dalam terdiam memikirkan perjalanan hidup rakan saya yang sorang ini... saya menerima satu lagi berita dari sahabat saya tentang adik beliau yang khabarnya mahu berpisah dengan isteri kerana ada yang 'lain'...

adus... seorang kena tinggal isteri... seorang lagi nak tinggalkan isteri...

ya Tuhan.... mmm... apabila alam mencari keseimbangan... apabila caj-caj positif perlu stabil dan sama dengan caj-caj negatif....

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails