Wednesday, November 25, 2009

Ikon / Idola dari golongan artis...



salam..

saya amat jarang sekali membaca harian metro.... kalau membaca pun ianya jatuh dalam kategori 'terbaca' atau terpaksa baca sambil menunggu makanan dibungkus di kedai-kedai makan.

baru-baru ini saya sengaja membeli metro ahad...tujuan? tujuan saya mahu lari dari laporan-laporan akhbar yang sarat dengan kempen, sampah dan kisah politik yang berterusan dari hari ke hari.

dari beratus artikel atau lapuran yang saya 'glance through'... artikel di atas menarik perhatian saya.

ianya berkenaan penyanyi kumpulan dewa yang bernama ahmad dhani.

tahun lepas saya ada membuat sedikit pencarian tentang kisah si penyanyi ini.. kisah beliau yang berbangga dengan darah keturunan yahudi yang ada pada diri beliau, kisah kulit-kulit album beliau yang memaparkan simbol-simbol yahudi, termasuk kisah skandal beliau dengan rakan isteri beliau.

foto di atas memanifastasikan banyak cerita di samping persoalan yang timbul.
persoalan utamanya ialah; apa yang beliau mahu buktikan? kesamarataan agama? islam, yahudi dan kristian wujud dalam masa yang sama? islam sama dengan yahudi dan kristian?

dan seterusnya...

tidak dapat kita nafikan bahawa golongan artis kebanyakkannya diambil menjadi idola kepada golongan remaja dan retua (remaja nak jadi orang tua)..

dan sebahagian besarnya mencontohi setiap gelajat serta perbuatan artis-artis idola mereka.

dan paling menakutkan... dalam diam, untuk beberapa waktu yang singkat, kita dapati perubahan kepada tingkah laku anak-anak golongan remaja ini... perubahan dari segi pakaian, cara berkomunikasi dan sebagainya..

bolehkah kita menahan atau menghalang perubahan ini di mana dalam masa yang sama saban detik saban hari anak-anak remaja kita disuapkan oleh idea-idea yang berbagai oleh idola-idola ini?

bolehkah kita mengekang kemaraan budaya kuning ini sedang dalam masa yang sama, media-media bertempur untuk mendapatkan berita-berita sensasi yang sememangnya menyemarakkan industri artis-artis?

di mana kita mahu bermula?

sama-sama aktifkan neuron untuk berfikir..

wasalam

3 comments:

kesturi said...

salam sifu ...

..dunia artis kat negara kita pun x kurang hebatnya .. so layak kah mereka ni dilantik sebagai duta atau idola utk remaja ek !

:-)

Sifu Mirza said...

salam kesturi...

ya saya setuju dengan awak...

:-)

Anonymous said...

awal yang baik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails