Tuesday, December 21, 2010

Malaysia Harmoni...

salam semua..

semua orang impikan kebahagiaan.
semua orang impikan keamanan.
semua orang impikan kebebasan.
semua orang impikan kasih sayang.
semua orang impikan cinta abadi.
semua orang impikan kedamaian.

namun tidak semua orang mampu memiliki apa yang diimpikan.
ada yang hanya mampu memiliki sebahagiannya.
ada yang hanya mampu memilikinya sebentar cuma.

dalam negara ini, ya negara yang bergelar malaysia ini semua mimpi seolah mudah dimiliki.
namun pada hakikatnya ianya hanya mampu dimiliki hanya di dalam alam mimpi.

saya mengimpikan malaysia yang harmoni.
saya mengimpikan malaysia yang damai.
saya mengimpikan malaysia yang progresif.
saya mengimpikan malaysia yang aman.
saya mengimpikan malaysia yang maju.
saya mengimpikan malaysia yang makmur.

namun semua mimpi saya itu hanya sekadar mimpi.

saya yakin untuk beberapa dekad di hadapan, semua mimpi itu akan terus jadi mimpi.

di luar sana saya lihat gejala sosial makin membusuk.
di luar sana saya lihat pemimpin terus bertelagah.
di luar sana saya lihat media terus mengapi-apikan.
di luar sana saya lihat rakyat terus berprasangka.
di luar sana saya lihat rasisme menjadi asam garam perjuangan.

saya yakin realiti yang ada di luar sana akan berterusan selagi hasad dengki khianat iri masih ada dalam sanubari.

kita masih hidup di alam 'plastik' yang 'real'.
semua kita berlakun dengan hebat demi mempertahankan sesuatu tidak kira benar ataupun salah.
semua kita terus berlakun dengan hebat demi mempertahankan apa yang dikatakan sebagai 'prinsip' walau ianya bertentangan dengan agama.

bukan sedikit yang melanggar adat tatasusila kemanusiaan.
bukan sedikit yang melanggar hukum hakam agama yang dianuti.
bukan sedikit yang hilang dalam kebabrukan haloba dunia.
bukan sedikit yang mulanya baik tapi akhirnya jahat.

ini realiti.

malaysia tidak akan harmoni kerana tiada siapa yang mahu memulakannya.
malaysia tidak akan aman kerana tiada siapa yang mahu memikirkannya.
malaysia tidak akan damai kerana tiada siapa yang mahu peduli akannya.

satu kelompok terus membaham.
satu kelompok terus menerkam.

kita hidup laksana zaman barbarian.
kita makan daging manusia sesama kita, daging yang mentah lagi busuk.
kita menghiris hati rakan dan kawan.
kita sudah tiada harga diri dan terus menjadi tawanan syaitan.

siapa yang akan memulakan langkah keharmonian?
siapa yang akan memulakan tapak keamanan?

tiada.

kerana semua sibuk mempertahankan kuasa, harta dan jawatan.
kerana semua sibuk melawan dan terus melawan.

sedang semua lupa, diri terus menjadi tawanan nafsu serta syaitan lantas membenihkan kebinatangan diri.
hingga hanya napak cantik dari luaran tetapi jijik dari dalaman.

kita akan terus bermimpi.
kita akan terus jadi tawanan.

tiada siapa yang mampu membebaskan.
kecuali kita yang terang mata hati, tajam telinga, peka perasaan.

dan paling penting, ikhlas serta berkasih sayang....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails