Monday, January 08, 2007

Kahwin Lagi Satu kerana Takut Berzina....



salam semua....

lebih 70% suami yang berkahwin lain adalah kerana mereka 'takut' untuk melakukan zina.

dan lebih 80% dari mereka 'terbongkar rahsia' setelah setahun berkahwin.

berikut adalah hasil dari soal selidik yang dijalankan oleh satu badan bukan kerajaan dalam usaha untuk mengenal pasti 'kesan', 'sebab' atau 'punca' poligami berlaku di dalam masyarakat.

sewaktu soal selidik ini itu hendak dijalankan, saya 'risau' 'takut-takut' hasilnya itu digunakan sebagai peluru berpandu untuk meletupkan sasaran-sasaran tertentu.

so bila lapuran yang dikeluarkan itu merujuk kepada peratusan di atas.... saya pun 'release' sikit...bukan aper, masih ada iman yang tipis di dada...dan saya pasti kebanyakkannya sebenarnya bukan takut berzina...mereka takutkan Allah...

poligami?.... ramai rakan saya berpoligami; ada yang 'smooth sailing' dan ada yang bercerai berai serta berberantakkan.....

kalau tanya saya camner nak ok dalam poligami?...jawapan saya ialah....pokok pangkalnya pada hati...dan sedikit sangat perihal isu keadilan....(sebab saya sudah melihat betapa secara kasar seorang isteri kedua itu susah namun beliau bahagia dengan 'routine' 2 hari seminggu dan gembira dengan rumahnya yang ada 2 bilik)...

sebab hatilah yang menentukan segala-galanya...nak jadi baik pun dari hati..nak jadi tak baik pun dari hati....

ianya soal pengurusan hati..... sebab kalau tak mampu (berlaku adil) beristeri 2, 3 atau 4...memadailah atau cukuplah dengan satu.....

wasalam

3 comments:

Anonymous said...

salam sifu....

perrghhh... berasap...!


-3211911

Sifu Mirza said...

salam kembali....

berasap yer...

biasalah... tak berasap tak best..

Anonymous said...

sifu mirza,
ada jugak sesetangah isteri dah redho, tapi kan yg kiri kanan lak duk nyibuk, sampaikan yg hati redha tu berpaling plak...dari redha jadi resah ler plak... sian lak kalau cam tu

-nurulainsha-

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails