Tuesday, June 19, 2007

Jangan suka beralasan...nanti jadi bangau...

salam semua....

'lately' ni saya banyak jumpa manusia-manusia yg banyak sangat alasan....

contoh;

kalau dah ok dari segi ekonomi....baru nak bantu orang
kalau sihat & segar...............baru nak double-up effort buat ibadah
kalau tenang......................baru nak menuntut ilmu
kalau dah kahwin..................baru nak berhenti merempit
kalau jalan ak jem................baru tak tension kerja
kalau ada kereta 2................baru mudah nak bergerak tambah rezki
kalau, kalau, kalau.....macam-macam kalau lah....

dan bila kita tengok sekali pandang...memang 'macam' logik kalau-kalau tu...

tapi bila selitkan iman bila memikirkannya..... memang 'haprak'lah si kalau-kalau ni...

persoalan?...sampai bila nak ber'kalau'?

saya selalu bertanya pada peserta kursus saya..... agak-agak sekiranya kita berniat untuk melakukan perubahan..contoh, start minggu depan aku nak ubah sikap aku yg pemalas.... agak-agak boleh ubah tak?

ramai yg tak berani jawap.....

dan saya tolong mereka jawapkan....

jawapan saya mudah.... 'sekiranya hari ini, kita malas...dan niat nak jadi rajin minggu depan ker atau bulan depan ker atau lepas kahwin ker.... memang tak akan tercapailah cita-cita itu!'....

jawapan saya berdasarkan Hadis Rasulullah iaitu...berusahalah kamu bersungguh-sungguh seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribadahlah kamu bersungguh-sungguh seolah-olah kamu akan mati keesokkan harinya....

so?.... kalau nak berubah.... perubahan itu perlulah dibuat sekarang! now! la ni!... bukan kejap lagi.... bukan 3 hari dsbnya....

sebab?...

sebab, kita tak boleh 'confirm' bahawa kita akan hidup sekejap lagi.....

siapa yg boleh confirmkan saya bahawa kita boleh hidup sekejap lagi?.... kalau boleh, hebatlah awak yer.....

then?.... nak berubah, kenalah berubah sekarang!...jgn tunggu-tunggu.....

jangan jadi bangau yg beralasan...
jangan jadi bangau yang relaks ajer...

bangun... bingkas.....

mulakan perubahan anda hari ini juga...sekarang....

insya allah...berjaya...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails