Sunday, June 24, 2007

Sepapan Uphamol.....

salam semua....

sejak Jumaat pagi minggu lepas, sebaik saya pulang dari sekolah anak saya bertemu guru kelas dan mengambil kad laporan prestasi..... saya rasa 'panas' badan sudah berada di kemuncakknya....

meletak belakang tapak tangan ke atas dahi sendiri.... tak rasa panas pun.... tapi hembusan nafas yang hangat sekali, dan sendi-sendi agak sengal... merupakan 'indicator' kepada kemunculan 'demam panas' yang panjang.....

saya jarang 'demam' tapi jika mengidap 'demam'..maka untuk 'kebah', paling kurang saya perlukan 3 - 4 hari... dan untuk ok sepenuhnya...saya perlukan at least 7 hari.... anyway hari ini dah masuk hari ke 3....

uphamol yang saya terus-terusan telan sekali 2 bijik setiap 4 jam nyata tak memberikan kesan, ia hanya mem'fluctuate' suhu badan saya sahaja...dan habis sepapan saya kerjakan...

lalu saya dibawa isteri ke klinik petang sabtu dan bertemu dengan doktor...
seperti biasa, doktor yang belajar begitu lama untuk 'doctorate'nya... bertanyakan saya tentang penyakit yang saya alami....

so... saya katakan, demam, batuk sikit, pening sikit, sakit tekak, ada ulser di dalam mulut...

doktor tu pun ambil 'kayu ais krim' yg besar, tekan lidah dan suluh anak tekak saya...pastu, ambil termometer plastik...mmmm, panas lagi 39.5 katanya...

"ya... tonsil bengkak, ada flam, masih panas.... so saya bagi ubat, kalau masih panas on monday, datang utk check darah...."(saya tahu, sekarang sibuk kes denggi...)

ok...thanks doc.... wasalam...

itu cerita demam....atau kepanasan badan.....

namun dalam kepanasan itu..... saya merasakan ini adalah penyucian buat diri ini... cerita pasal dosa..... banyak dosa yang dilakukan....samada kecil atau besar.... paling dirisaukan, dosa kepada Allah.... dosa mensyirikkan Allah......

teringat kisah Nabi Allah Ayub ketika diuji akan kesakitan yang membuatkan seluruh tubuh Baginda dimakan ulat.... dan baginda sendiri mengutip ulat yang jatuh dan diletakkan semula di badan Baginda.......

terus-terang, saya memang 'flat' habis.... dan ketika menulis ni... adalah sedikit tenaga kembali..... kepala masih berpinar.... sendiri masih sengal sikit-sikit....

alhamdulillah..... saya pasti, setiap perjalanan yang meruntut kekuatan rohani dan jasmani pastinya memerlukan proses penyucian yang berterusan....samada berkala atau tanpa diduga oleh kita....

sedia atau tidak.... 'pedang jihad' tidak perlu ada dalam sarung sekarang....ia per diangkat tinggi.....

jihad?...ya jihad melawan hawa nafsu....
jihad....mendaki tingkatan nafsu dari Amarah hingga Kamilah...
jihad....menggunakan sepenuhnya 7 keupayaan manusia kurniaan Allah...

insya Allah....

apalah sangat harga sepapan Uphamol (RM2.40) berbanding ketaqwaan, keampunan, kerahmatan dan keredhoaan Allah pada hambaNya...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails