Wednesday, February 13, 2008

Valentine's Day : Tidak perlulah disambut oleh orang Islam

salam buat semua...

antara hari-hari peringatan yang paling 'femes' ialah Hari Memperingati Kekasih atau Valentine's Day iaitu pada 14 Februari.

suka saya menyarankan agar yang telahpun tahu akan sejarah berkenaan hari valentine ini, hendaklah memanjangkan kepada rakan-rakan serta sanak saudara agar mereka mendapat kefahaman yang mendalam tentangnya.

benar, ianya hanyalah semata-mata sekadar atas dasar untuk memperingati orang yang kita sayangi namun dasar itu hanyalah berkisar dilapisan kulit sahaja bilamana apabila kita selami sejarah hari Valentine ini, ianya menyusur jauh kepada satu peristiwa yang berlaku ke atas dua orang 'mujahid' Kristian (boleh rujuk wikipedia utk kisah lanjut...)

--------------------------------------------------------------------------------------------
Numerous early Christian martyrs were named Valentine. Until 1969, the Catholic Church formally recognized eleven Valentine's Days. The Valentines honored on February 14 are:

Valentine of Rome (Valentinus presb. m. Romae): a priest in Rome who suffered martyrdom about AD 269 and was buried on the Via Flaminia. His relics are at the Church of Saint Praxed in Rome.[4] and at Whitefriar Street Carmelite Church in Dublin, Ireland.

Valentine of Terni (Valentinus ep. Interamnensis m. Romae): He became bishop of Interamna (modern Terni) about AD 197 and is said to have been killed during the persecution of Emperor Aurelian. He is also buried on the Via Flaminia, but in a different location than Valentine of Rome. His relics are at the Basilica of Saint Valentine in Terni (Basilica di San Valentino).

The Catholic Encyclopedia also speaks of a third saint named Valentine who was mentioned in early martyrologies under date of 14 February. He was martyred in Africa with a number of companions, but nothing more is known about him.

Some sources say the Valentine linked to romance is Valentine of Rome, others say Valentine of Terni.[citation needed] Some scholars (such as the Bollandists[citation needed]) have concluded that the two were originally the same person. In any case, no romantic elements are present in the original Early Medieval biographies of either of these martyrs.

An overview of attested traditions relevant to the holiday is presented below, with the legends about Valentine himself discussed in the end.

--------------------------------------------------------------------------------------------

orang islam itu hanya sekadar bernama islam sekiranya dia belum memahami atau mahu memahami akan agama yang dianutinya...

perbezaan antara kalangan orang islam ialah keimanan masing-masing.

keimanan ini meletakkan seseorang itu di atas atau di bawah dari umat yang lain.
keimanan ini memperjelaskan tentang pemahaman serta keyakinan atas apa yang dipegang atau dianuti oleh diri seseorang itu.

pemahaman serta keyakinan sudah tentu akan diketahui darjah ketinggiannya berdasarkan ujian-ujian di atas segala perlaksanaan aturan yang telah sediaada di dalam agama.

apabila seseorang islam itu melakukan sesuatu perkara yang tidak diketahuinya atau tanpa ilmu ke atas perkara itu semasa melakukannya maka seseorang itu boleh dikatakan 'jahil'...

tetapi apabila telah didatangi ilmu atas sesuatu pekara itu, namun masih mahu dilakukannya juga maka seseorang itu boleh dikatakan sebagai 'munafik'...

dan perlanggaran 'total' ke atas sesuatu perkara dalam agama boleh membuatkan seseorang itu dikira telah 'kuff' atau menolak... dan kuff inilah yang menjadi kata asal 'kaffir'...

maka apabila kita telah mengetahui tentang perkara ini... tugasan diri kita hendaklah menuruti amanah Rasulullah iaitu menyampaikannya kepada rakan-rakan serta sanak taulan...

insya Allah, keperitan dalam 'berdakwah' @ menyampaikan ilmu ini akan terbalas di satu ketika nanti.... usahlah kita tunggu akan balasannya tetapi hendaklah 'tetap' atau istiqomah di atas jalan ini...

so?... akhir kalam... takyahlah sambut valentine's day ni yer...

ingat... iman = seiringnya niat, lafaz & perbuatan...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails