Friday, April 30, 2010

Main ikut tak fikir & kunun buat kebajikan


salam buat semua.

Allah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 170 - 171;

170. dan apabila dikatakan kepada mereka" Turutlah akan apa Yang telah diturunkan oleh Allah" mereka menjawab: "(Tidak), bahkan Kami (hanya) menurut apa Yang Kami dapati datuk nenek Kami melakukannya". Patutkah (Mereka menurutnya) sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu (Apa pun tentang perkara-perkara ugama), dan tidak pula mendapat petunjuk hidayah (dari Allah)?

171. dan bandingan (orang-orang Yang menyeru) orang-orang kafir (yang tidak mahu beriman itu), samalah seperti orang Yang berteriak memanggil binatang Yang tidak dapat memahami selain dari mendengar suara panggilan sahaja; mereka itu ialah orang-orang Yang pekak, bisu dan buta; oleh sebab itu mereka tidak dapat menggunakan akalnya.

kita selalu berhadapan dengan ramai manusia yang kita lihat seolah-olah tidak mahu berubah.
ianya adalah disebabkan beberapa perkara antaranya;

1. sudah 'hafiz' dengan perkara-perkara yang setiap hari sehingga memakan bertahun-tahun yang di'zikir'kan atau diulang-ulang lafaz. contoh; kita selalu sangat 'berzikir' aku tak reti, aku tak reti, aku tak reti...aku tak pandai, aku tak pandai, aku tak pandai.....atau alah ikut ajelah, alah ikut ajelah, alah ikut ajelah...

2. indoktrinasi oleh penjaga tentang sesuatu perkara sehingga ianya menjadi satu kesalahan jika kita mengingkarinya atau keluar dari batas sempadannya. contoh; jangan nak memandai-mandai ikut orang lain, kahwin kenalah bersanding..itukan adat kita..apa pulak orang kata, apa salahnya pakai seluar pendek..bukannya telanjang, alah orang nak bagi duit..ambiklah..

3. selesa dengan keadaan diri yang penuh dengan kemewahan dan serba-serbi cukup. apa nak susah-susah berubah. cukuplah, semua dah ada, apa nak pening lagi.

4. bercampur darah daging dengan hasil wang haram menerusi rasuah, riba, judi, harta anak yatim, tiada keluar zakat, tidak memeriksa punca wang yang diperolehi, wang hasil kezaliman serta penindasan dsbnya.

di dalam ayat 170; secara jelas dan terang Allah memperlihatkan betapa, ada segolongan manusia yang apabila ditegur, dinasihat, diajak kembali bertaubat, dikaunseling, ditarbiyah; mereka tidak mahu menerimanya malah dengan berani menolak secara terangan.

alasan yang golongan ini beri ialah kerana mereka tetap dengan apa yang diikuti, diimani, diamalkan dan diajar oleh keturunan mereka.

Allah menunjukkan betapa walaupun kita dalam mahu menasihati golongan ini dapat memberikan contoh dan dalil untuk mereka kembali atau berubah; mereka tetap tidak mahu berubah, walau terang dan nyata keturunan mereka itu amatlah tidak memahami tentang agama atau kurang pendidikan agama atau malas nak dalami ilmu agama atau cukup sekadar solat, zakat, haji, puasa dan hafal 2 atau 3 surah lazim....mereka tetap tidak mahu berubah.

Allah malah menunjukkan mengapa keturunan mereka menjadi begitu, adalah kerana tidak mendapat petunjuk serta hidayah dari Allah. contoh; mak ayah tidak belajar tinggi dan kurang mendalam ilmu agamanya tetapi kita berjaya belajar sehingga tahap universiti dan semestinya berkali-kali mendapat petunjuk serta hidayah dari Allah, namun kita tetap mahu mengikut mak ayah kita walaupun kita tahu dan lebih pengetahuan dari mak ayah kita.

maka untuk itu di dalam ayat seterusnya, ayat 171, Allah memberi perumpamaan golongan ini sebagai golongan yang pekak, bisu dan buta; malah, usaha dsn ikhtiar untuk kita berdakwah kepada mereka ini umpama kita berteriak kepada binatang. di mana mereka hanya mendengar tapi tidak tahu apa-apa kerana tidak dapat menggunakan akal yang ada.

kita lihat bagaimana butanya matahati sesetengah golongan dalam masyarakat kita yang begitu membuta tuli mengikut apa sahaja yang telah diikuti oleh keturunan mereka.

golongan ini tidak mahu berubah walau ditarbiyah.
mereka laksana buluh betung yang menanti untuk ditebang atau menanti robohnya tebing atau datangnya ribut untuk tumbang.

golongan ini jangan kita kira tidak bijak atau tidak pandai kerana sebab itu dalam ayat 170 jelas Allah mengatakan 'apa yang diturut oleh datuk nenek yang tak faham tentang agama dan tidak mendapat taufik serta hidayah'....maknanya anak cucu mereka ini faham tentang agama, tahu tentang agama malah penuh disekeliling dengan punca-punca taufiq serta hidayah tetapi kerana sifat tak mahu menggunakan akal mereka jadi buta, pekak dan bisu.

dan menyedihkan, sudahlah tidak mahu ikut jalan kebenaran; berani pula mengeluarkan fatwa-fatwa yang kununnya, alah bukannya salah ikut adat keturunan kita, asalkan hati mau baik, kita pun tolong banyak orang, kita pun buat banyak kebajikan atau dunia ini

maka Allah dalam firmannya dalam surah Al-Baqarah ayat 177;

177. bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan Segala malaikat, dan Segala kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang Yang terlantar Dalam perjalanan, dan kepada orang-orang Yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang Yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang Yang sabar Dalam masa kesempitan, dan Dalam masa kesakitan, dan juga Dalam masa bertempur Dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang Yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang Yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang Yang bertaqwa.

Masya Allah, sudah terang lagi nyata bagaimana Allah menerangkan sifat-sifat atau jenis-jenis orang-orang yang membuat kebajikan dan beriman ini.

Malah Allah turut menyatakan bahawa mereka-mereka ini ialah orang-orang yang benar dan orang-orang yang bertaqwa.

untuk jelas tentang sifat-sifat golongan yang benar ini;

-> beriman kepada Allah, hari akhirat, malaikat, kitab dan nabi.
-> menderma harta yang kita sayangi kepada saudara, anak yatim, orang miskin, orang musafir, orang meminta-minta. (sanggup berpisah dengan berkorban harta benda, jiwa & raga dan kita lakukannya hanya kepada Allah)
-> memerdeka hamba. (samada dalam bentuk nyata atau tersirat, boleh datang dalam bentuk niat kita mahu menghambakan sesiapa sahaja)
-> mengerjakan solat dan mengeluarkan zakat
-> berjanji dan menunaikannya. (bersifat amanah dalam kehidupan)
-> bersifat tabah (terus berusaha) walau dalam kesempitan dan dalam kesakitan dan dalam peperangan sabil (berperang hanya kerana Allah)

malulah kita yang hanya pandai mengaku telah melakukan kebajikan tetapi kita tidak tersenarai di dalam sifat-sifat golongan yang beriman, bertaqwa dan benar (siddiq) dalam kehidupan.

janganlah kita mendabik dada kununnya sudah cukup apa yang kita lakukan.
sedangkan Allah menyatakan dalam kitab suci Al-Quran surah Al-Ankabuut ayat 2;

2. Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

masya Allah... sangat kita tidak faham betapa ujian yang datang melanda itu adalah untuk memantapkan keimanan diri yang ada dan ianya datang dalam berbagai-bagai bentuk.

Allah berfirman dalam surah Al-Imran ayat 186;

186. Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu. dan Demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang Yang telah diberikan Kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang Yang musyrik: banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) Yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertaqwa maka Sesungguhnya Yang demikian itu adalah dari perkara-perkara Yang dikehendaki diambil berat (melakukannya).

sudah terang Allah memberitahu bahawa antara ujian yang akan kita hadapi ialah dari sudut harta benda dan diri kita.
ujian yang datang juga adalah dari golongan-golongan kafir dan musyrik (islam tetapi mensyirikkan Allah dengan mengutamakan benda/perkara lain dari Allah).
orang-orang Islam musyrik ini memang menyakitkan hati kita, mereka akan datang dengan berbagai-bagai perkara yang berbentuk tuduhan serta makian dan cacian, keraan itu adalah lumrah dari hati yang buta.

beginilah beberapa keadaan manusia di akhir zaman.
mereka boleh jadi saudara mara kita, rakan-rakan kita atau yang terdekat dengan kita.

maka tetaplah di jalan kebenaran.
tetapkanlah tekad dengan penuh kesabaran.
kerana ini adalah ujian dan hanya kepada Allah lah kita berserah diri dan hanya kepada Allah lah kita kembali.

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails