Sunday, August 20, 2006

Bertemu Rasulullah di Masjid Nabawi.....


Pagi itu...sebaik selepas subuh....aku terus memaku diri di salah satu tiang di Masjid Nabawi itu.... sengaja aku pilih tiang yang mengadap maqam Baginda..... duduk bersila sambil berzikir dan terus berzikir.....

Kiri dan kanan ku seperti biasa penuh dengan orang-orang seperti ku....cuma bezanya mereka tak menyandar pada tiang yang ada...ada yang bersolat, berzikir, bermunajat dsbnya mengikut niat dan 'planning' masing-masing.....

Masuk hari ni...dah seminggu aku berada di Madinah.... kota suci kedua selepas Maqqatul Mukarramah.... 'schedule' ku...setiap hari...berjemaah setiap waktu di Masjid Nabi ku ini...... selalu juga aku berteleku....hanya duduk berdiam diri...bermuhasabah.....mengenang sejarah silam.....mengimbau saat-saat 1400 tahun dahulu....

Assalamualaikum.....tetiba aku disapa oleh seorang lelaki berbangsa Arab dari sebelah kanan hadapan.....
Wa alaikumussalam....jawabku ringkas......

Apa Khabar?....Tuan dari mana? Soal lelaki itu....
wah....nasib baik dia boleh cakap melayu..bisik kecil hati ku...kalau tidak...jenuh beb....
Khabar baik....saya dari Malaysia.....jawabku ringkas.......tuan?...sihat? balas ku pada lelaki itu....
Alhamdulillah....sihat.....boleh saya duduk di sini...? jawab lelaki itu sambil menunjukkan ruang kosong disebelah kananku.....
Silakan....pelawaku....sambil menghulur tangan untuk berjabat....aku sebut namaku....saya mirza....
Saya Ahmad...jawab lelaki itu......

Tuan pandai berbahasa melayu....soal ku kehairanan dan ingin tahu.....
Alhamdulillah.....jawabnya ringkas....

Aku tak tahu nak memula bicara.....segan mungkin.... takut mengganggu Tuan Ahmad juga satu hal.....
Jadi 5 minit pertama itu kami berbicara dalam hati....... penuh suspen.....

pergh....Tuan Ahmad membuka mulut dengan soalan yang 'straight to the point'.....
Bagaimana keadaan ummat islam ditempat tuan? soal TuanAhmad kepada ku....

mmmmmmm..........lama juga aku memikirkan untuk menjawab soalan ringkas Tuan Ahmad itu...... nak kata ok.....taklah ok..... nak kata tak ok..... tapi sikit sangat.... kalau nak cerita pasal yang ok....apa yg nak dibanggakan kerana zaman Nabi dahulu sahabat & umatnya lebih hebat....dalam puasa pun boleh pergi perang.... kalau kat tempat aku...bulan puasa sampai...semua lembik...mc, sakit sdbnya...... apa hebat kalau nak kata hebat..... nak cerita pasal pencapaian dalam bidang ilmu...... org dulu dah menjangkaui org tempat aku.... Ibnu Sina, Al-Khawarizmi, Ibnu Zuhr, Al Batani, Al Mawardi...dan banyak lagi......kalau aku jawab ok hebat...aku menipu......mmmmmmmm

isk.... malu aku nak jawab......

Kenapa Tuan diam?....tanya Tuan Ahmad kepadaku apabila aku mengambil masa yg agak lama utk menjawab....

Teruk Tuan.....jawab ku ringkas dan dgn nada yg perlahan....

Saya malu dengan bangsa saya yang mendahului dalam segala-gala kerosakan di negara saya.....
Saya malu dengan remaja-remaja bangsa saya yang beragama Islam......mereka hanya tinggal nama Islam sahaja.... tidak kepada pembawakan....
Saya malu dengan tuan-tuan pimpinan yang hanya pandai berkata dan dalam pada itu sibuk memikirkan hal sendiri & kedudukan......
Saya malu dengan bangsa saya Tuan..... tiada apa yang boleh dibangggakan...... dosa melebihi pahala..... itupun kalau dapat pahala.....

Tuan Ahmad memandangku dengan serius tetapi tenang.....
mata hitamnya tembus ke mata ku..... risau jugak aku.......

Tuan.....kenapa pandang saya begitu?....saya tahu saya juga bukan ummat yang baik.... saya cuba untuk jadi baik dan seterusnya cemerlang.....

Mirza.......
Islam, Iman, Ehsan, Ikhlas.......
Siddiq, Amanah, Tabligh, Fatonah....

Jawab ringkas Tuan Ahmad..... saya hanya tunduk.... malu pada beliau.....
Jiwa saya direntap-rentap..... bayangan perjuangan Rasulullah bermain di kepala.....

Teruskan Dakwah....Fisabilillah....
Tujuilah Nafsul Muthma innnah.....
Ingat....semuanya kerana Allah Ta ala....
Ingat....

.......................................................................mata ku tiba-tiba menjadi kabur.....ada linangan air mata.....ada kilauan mata Tuan Ahmad.......makin lama makin kabur.....tapi kelibat Tuan Ahmad bagai cahaya dalam kabus putih....... tersenyum........hilang perlahan-lahan...... dalam pertemuan ringkas tapi padat itu.....

syukur allhamdulillah........

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails