Sunday, August 06, 2006

Cermin Diri : Jangan Hipokrit....


salam sejahtera....

kita setiap hari pasti akan menggunakan cermin untuk 'menyuluh' diri.... nak check jerawat, nak bersolek, nak bersikat, nak nengok baju camner cantik ke dak...sesuai ke idak....

namun solekan atau sikatan yang kita lakukan itu tidak kurang atau tidak lebih dari satu perbuatan yang 'cuba' memperindahkan diri luaran kita.... tidak lebih dari itu...

kita tidak mahu pergi lebih jauh lagi dari itu....

samada kita sengaja tidak mahu memikirkan atau kita takut untuk memikirkannya....

cth. kita cermin diri luaran kita.... sejauh mana atau sekerap mana kita cermin dalaman kita?

luar cantik berkilau....bagaimana pula dalaman....

kalau luar cantik berkilau...dalaman penuh debuan.....itu jawapnya parah....
perlu kepada internal adjustment....ataupun major overhaul jika terlalu teruk sangat...
kalau sikit-sikit...alhamdulillah...tapi kena adjust jugak sana sini...

so...bila duduk depan cermin tu..... suluh dua-dua sekali.... luaran dan dalaman...
biar lama menyuluh janji kita muhasabah diri.....

tanya soklan-soklan 'berapi'..... aku ni ok ker? aku ni baik ker? aku ni ikhlas ker? aku ni istiqomah ker? aku ni kaki temberang ker? aku ni kaki celok ker? aku ni pandai jaga hati kawan ker? aku ni dah cukup berusaha ker? aku ni dah kira tahap berjaya ker? aku ni suka sakitkan hati orang ker?......dan banyak lagi soklan-soklan yang kita sendiri tahu sebenarnya.... kerana sikap itu.... kerana sifat itu memang ada dalam diri kita cuma kita ni nak tahu atau hipokrit terus-terusan...

kita tanya...kita jawab.... kita repair sendiri apa-apa yg patut kena repair.... janji hati ikhlas utk berubah....

hanya kita dengan Allah yang tahu apa isi hati kita itu....

kalau wajah cantik (pandangan umum) tapi hati busuk...... orang tetap akan dpt bau....
kalau wajah bersih (pandangan umum) tapi hati busuk......orang tetap dapat kesan lambat laun....

tapi sebenarnya.....ada sesetengah orang memang dikurniakan oleh Allah boleh mengesan mereka-mereka yang 'teruk' ini diperingkat awalan.... yang tak dikurniakan juga akan berjaya mengesan..pabila segala 'pundi tahi' itu pecah.....

so... berhati-hatilah kita.... jangan sampai kena 'serkup' kerana status pendusta....atau hipokrit.....

cermin diri segera..... cecepat repair...... sebelum semua manusia meninggalkan kita....atau menjauhkan kita....

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails