Wednesday, April 18, 2007

Reiki dan Ketenangan....




salam semua....

maaf kerana ada 'laps' yg panjang dari posting yang lalu....
saya agak sibuk dengan firma latihan saya..... menyediakan segala keperluan untuk 'team building', kursus-kursus 'soft skills' & 'public seminar' (21 April 2007)...
tidak termasuk kerja-kerja pejabat yang semakin 'menimbun'....

apapun...semuanya itu adalah ibadah & jihad....dan wajib dilakukan dengan bersungguh-sungguh hanya kerana Allah s.w.t dan seterusnya bertawakkal dan redho dengan ketentuanNya...(remember...the reward will come later....= surah alam nasyrah)

sedikit cerita pasal Reiki.....

satu masa dahulu apabila saya membuat keputusan untuk mempelajari Reiki, ianya adalah lebih kepada ingin menambah ilmu di dada dan di samping itu ilmu itu boleh dimenafaatkan buat semua....

saya membuat sedikit 'penyiasatan' tentang apa itu Reiki?...

dan saya bercadang untuk mempelajari ilmu Reiki ini dari seorang Reiki Master Teacher yang saya kenali melalui rakan saya...

soalan pertama saya buat Reiki Master Teacher itu ialah.....: 'ada sebarang 'Mantra' ke tidak?..... kerana saya akan terus menolak sebarang unsur yang boleh membuat wujudnya percanggahan aqidah....

jadi jawapan yang saya dapat ialah; tiada sebarang mantra dan ianya amat mudah...'a piece of cake' untuk dipelajari dan diamalkan....

mmmmm....thats good enough for me to enroll for the course...
saya terus masuk 'weekend class' tu dan terus mendapat 'Advance Level cert'....

dan saya terus amalkan Reiki itu terus menerus, on & off selama 2 tahun sebelum saya membuat keputusan untuk mengambil Master Certification.

ok....itu cerita ringkas....

so, apa yg saya dapat dari Reiki ini?...

melalui Reiki, saya rasa lebih tenang, ianya merupakan satu disiplin ilmu yang menuntut 'konsentrasi', 'minda yang lapang & tenang', 'baik sangka', dan paling menarik ialah 'unconditional love'....

'unconditional love' itu saya terus kaitkan dengan sabda Rasulullah yakni; "Tidak sempurna iman seseorang itu jika dia tidak mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri...."

mmmm.... ini paling menarik.....

dan saya juga teringat cerita 'End Of Days' lakonan Arnold.... di mana dalam cerita itu, Arnold gagal dimusnahkan oleh Azazeel kerana........kerana mempunyai 'Pure Heart'....

apa 'Pure Heart' tu?.... ia adalah hati yang tulus, mulus, suci dan murni.... kata orang biasa...'hati bersih'....

jadi....disiplin ilmu Reiki ini secara tidak lansung menuntut pengamalnya senantiasa melakukan 'check list' atau muhasabah diri dalam konteks keimanan, ketaqwaan, ketenangan diri dan yang sewaktu dengannya....

alhamdulillah.... dalam kesibukan ini saya diberi kesempatan oleh Illahi untuk mengadakan kelas-kelas Reiki; Level 1, 2 dan 3 @ Advance.....cuma belum ada masa untuk mengadakan kelas Master Level..... kerana kelas Master Level menuntut penumpuan yang lebih dari segi persediaan fizikal, spiritual, mental juga emosional...

khusus buat student Reiki saya dan pengamal Reiki umumnya.....; untuk mendapat keputusan maksimum dalam penggunaan teknik Reiki, saya suka sarankan agar anda sentiasa menenangkan fikiran, relaks, cool dan 'control breathing'....kerana tenaga Reiki yang kita kesan antara dua tapak tangan kita, tenaga Reiki yang kita salurkan kepada pihak ketiga samada secara 'hands-on atau 'hands-off' atau secara 'long distance' akan lebih memberi kesan yang 'kuat' apabila kita berada dalam ketenangan...

dan lebih-lebih lagi cerita 'ketenagan jiwa' ini telah Allah suratkan di dalam Al-Quran...."Wahai jiwa-jiwa yang tenang lagi yakin, masuklah ke dalam syurgaKU dan masuklah ke dalam kumpulanmu..dalam mana engkau redho dan diredhoi...."...

jadi?..... tiada yang mustahil....dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali...

'take it easy' but make sure the Faith is in you....

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails