Wednesday, August 27, 2008

Permatang Pauh Oh Permatang Pauh : 'DEJAVU'

salam semua....

sama seperti kebanyakkan rakyat malaysia... saya juga mengikuti pilihanraya kecil Permatang Pauh dengan penuh minat...

minat kerana... ada seorang manusia yang bernama Anwar Ibrahim bertanding di situ...
minat kerana... seluruh jentera atau mekanisme yang bertanding melawan Anwar sangat hebat digembling...

sudah saya katakan dalam beberapa posting sebelum ini...bahawa Malaysia kita ini sedang menuju kepada perubahan dalam segenap segi; ekonomi, politik dan sosial... dan rata-rata rakyat kini sedang dan telah melakukan perubahan kepada diri, keluarga dan masyarakat...

saya sangat pasti golongan teknokrat dan ilmuan yang ada sangat hebat dan mampu mencurahkan kepakaran bagi membentuk Malaysia 'baru' yang boleh bersaing di persada dunia terutamanya dengan jiran tetangga asia atau paling hampir singapura...

namun ketidak matangan dalam menangani perubahan serta tidak mahu menyahut pembaharuan telah menjumudkan kotak pemikiran sebilangan para ilmuan... sangat sedih.

sangat sedih lagi apabila melihat berjuta-juta ringgit dibelanjakan untuk memastikan calon yang bertanding menang.. sedang diserata negara ramai lagi rakyat marhain yang memerlukan bantuan...

saya tersentak pagi tadi apabila saya 'stop over' di sebuah restoran utk 'breakfast' pagi tadi... chef yang sedang sibuk menyusun lauk menghampiri saya lalu berkata "menang jugak orang tua tu yer...."....rakyat dah nak berubah..." dia sambung lagi... saya sahut.."ya..ya.."... "alhamdulillah.. tertebus dan pulih semula maruah dia yer..." saya sahut.."ya..ya..."

mmmm... saya tak kenal chef tu... dan saya berbisik kepada isteri saya.... muka saya ni muka 'orang Pakatan Rakyat' ker?...
isteri saya menjawab.... orang sekarang dah boleh kenal orang BN...

mmm... saya pun sambung makan mee hoon yang memang sepatutnya saya berhajat utk makan pagi semalam...

anyway...

marilah kita sama-sama belajar sekurang-kurangnya satu atau lebih ilmu yang kita boleh dapat dari Permatang Pauh ini.

1. belajar untuk berkempen dengan isi-isi kempen yang memberi kepentingan kepada rakyat serta membina negara.

2. belajar untuk berkempen dengan memfokus kepada perancangan-perancangan calon-calon yang bertanding (lihat cth. negara maju apabila pilihanraya, perdebatan berlaku dan fokusnya kepada plan-plan perancangan masing-masing)

3. belajar untuk muhasabah diri sebelum menegur...

4. belajar menganalisa perkembangan sekeliling dan melakukan penyelidikan atau s.w.o.t analisis sebelum membuat keputusan.

5. belajar untuk menerima kelemahan diri dan mencari jalan serta berusaha memperbaikinya.

apapun....

syabas buat pengundi Permatang Pauh yang berani untuk berubah.
syabas buat Saudara Anwar Ibrahim yang 'femes' dengan ungkapan "jika takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai".
syabas buat seluruh Rakyat Malaysia kerana kesabaran dan istiqomah inginkan pembaharuan.
juga tahniah buat Saudara Arif kerana menyahut cabaran dan bersedia untuk berubah.

anda semua memang hebat...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails