Tuesday, August 26, 2008

Siapa kena belai siapa?

salam semua...

dalam kemaruk suasana 'kegilaan' pilihanaraya kecil permatang pauh.. saya dihubungi oleh seseorang...
dia bukan nak bertanya atau minta pendapat tentang pilihanaraya tersebut...
dia cuma nak pandangan dari saya tentang isu suami isteri...

dia dan isteri dah lebih kurang 20 tahun berkahwin...(dikurniakan 5 anak)...

namun kini dapat dirasakan kurang elemen kasih sayang di dalam perhubungan antara beliau dan isteri...

saya hanya mendengar luahan beliau selama lebih 20 minit...
kebanyakkannya menyalahkan isteri yang kononnya tidak sensitif dengan dia lagi..
sensitif dari segi belaian dsbnya..

saya tanya dia, adakah awak juga belai isteri awak? maksud saya selalu terusan membelai?
dia terdiam sejenak...

saya tanya lagi...adakah isteri awak masih menunaikan tanggungjawab sebagai isteri dengan baik?
dia menjawab..ya..

takda sebarang masalah lain selain belaian?....
dia menjawab...ya..

saya tak mahu menyerabutkan kepala dia dengan soalan-soalan saikologi yang lain lalu memberi beberapa tips...

1. jika kita rasa belaian makin berkurangan.... maka nyatakannya secara baik kepada isteri.
2. jika kita inginkan belaian yang 'x-tra'... maka sama juga, kita kena nyatakan..
3. jika kita inginkan belaian yang berterusan...maka kita kena terus juga memberikan belaian kepada pasangan kita...

tips tambahan kepada beliau...

jgn layan 'pemikiran negetif' itu terlalu sangat... kerana 'anasir ketiga' iaitu syaitan dan iblis memamng menanti ruang utk 'masuk jarum' dan akibatnya akan memberi anda 'solusi-solusi' yang akan menjerat diri... seterusnya membuatkan diri kita terjerumus ke lembah hina...

moralnya...

berterus terang dan ikhlas lah dalam perhubungan suami isteri...

dan saya saja 'gertak' dia... saya akan memantau kes awak ni dari masa ke semasa.....

:-)

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails