Thursday, September 21, 2006

Dua Kalimah Syahadah Dalam Lirik Lagu....



Salam semua…..

Saya tertarik dengan satu lagu Sifu M.Nasir yang bertajuk 7 Nafas Lagi….. sebab apa? Sebab dalam lagu tu, macam-macam ada, especially perhubungan kita dengan Allah Az Za Wa Jalla….

Dan antara liriknya ialah “KAU tanya bilangan namaMU ku sebut…. Jawapnya hanya sekali nafas tak terputus…

Dalam perkiraan agama, selalunya menyebut nama Allah dengan sekali sebut selalunya kita lakukan sewaktu mengucapkan dua kalimah syahadah….

Dalam kalimah syahadah, kita hanya boleh menyebut dalam satu nafas dan nafas itu haruslah tidak terputus maka barulah kita mendapat ‘zuk’NYA….

Begitulah dunia ini, kehiudpan yang penuh dengan ‘clue-clue’ dan hanya mereka yang berjaya memerhati, memahami dan menghalusi ‘clue-clue’ tersebut akan berjumpa jalan yang lurus insya Allah….

Kita sering diberi clue-clue oleh Allah, samada dalam keadaan kita bersendirian, beramai dsbnya… melalui anak-anak, isteri, ibu bapa serta rakan-rakan…

Sensitiflah sedikit kepada diri dan sekeliling, nescaya kita akan bertemu clue-clue ini dalam pencarian kea rah jalan yang lurus….

Dan jalan yang lurus yang saya maksudkan ialah apa yang kita sama-sama doakan di dalam surah Al-Fatihah….. “ih din as siro tol mustaqeemmm’…..

Juga cerita pasal nafas ini…ia juga melibatkan zikir-zikir yang kita lafas, samada di dalam hati atau keluar dari mulut…. Turun naik nafas itu juga satu tanda kebesaran Allah…’heartbeat’ juga satu kebesaran Allah…. ‘thumbprint’ juga satu kebesaran Allah..di mana tiada satu ‘thumbprint’ pun yang menyamai satu sama lain… baying ka ada berbillion manusia di dunia ini…..

Hayatilah kehidupan…hargailah kebahagiaan…. Kecapilah kenikmatan…..

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails