Wednesday, October 08, 2008

Cerita Hari Raya lagi....

salam semua...

masih lagi berlegar kepada cerita di sekitar hari raya...

dalam sibuk melihat anak-anak kecil keluar masuk rumah beraya... saya ter'imbau' ke zaman saya 'kanak-kanak' dahulu...

masa dulu memang zaman beraya 'sakan'...
lepas ikut ibubapa ke rumah sanak saudara serta jiran... (memang memenatkan tapi best sebab dapat banyak duit raya...) saya dan rakan-rakan sekolah 'round' beberapa kampung di sekitar rumah - untuk beraya dengan kawan-kawan sekolah dengan berbasikal...

mmm... duit raya masa tu biasalah.. 10 sen, 20 sen.... kalau masuk rumah 'orang kaya'..dapatlah 50 sen...

50 sen tu memang besar masa tu... boleh beli 'air oren' botol... sebab 'ice cream' malaysia pun masa tu 5 sen... (termasuk yang ada asam boi)...

kini... duit raya 'syiling' takda lagi... paling kurang pun..mesti seringgit...
itu untuk anak-anak yang tidak dikenalilah...
kalau anak saudara mara atau anak buah... paling kurang mesti letak 2 atau 3 ringgit... atau anak buah yang rapat kena hulur 10 ringgit...

teringat 'jenaka' seorang sahabat beberapa hari sebelum raya hari tu.. saya tanya dia, dah tukar duit raya ke belum?... sebab masa tu saya mahu ke bank untuk menukar duit raya... dia pun kata belum lagi, maka dia pun nak kirim saya untuk tolong tukarkan...

saya kata ok... nak tukar berapa?

dia jawab...tolong tukarkan 100 duit 50 sen...

isk..saya tanya apahal pulak 50 sen?

takpa.. dia kata.... nanti masa aku bagi bebudak ni duit 50 sen, aku akan kata... "maafkan pak cik nak... pak cik sebenarnya nak bagi 1 ringgit.... tetapi sebab .....(nama pemimpin politik) tak turunkan harga minyak, maka pakcik terpaksa bagi 50 sen... kalau anak nak marah, marahlah dia tu"

wah..sampai gitu sekali kata saya?....

sahabat saya itu serius.... tapi beberapa saat kepas tu dia pun ketawa.... hahahahahaa...

takdalah..kau tukarkan aku 1 ringgit 200, 5 ringgit 100 dan 10 ringgit 200....

tapi kau bayangkan kalau kita buat macam tu.... sahabat saya tu menambah...

saya pun terdiam... ini 'ala-ala' perang saraf... ya.. 'long term' punya perang saraf...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails