Friday, October 31, 2008

Tentang Pembunuhan & Kehakiman...

salam...

sekadar peringatan sesama kita....

tentang bunuh membunuh....


Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 29
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.


Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 30
Dan sesiapa berbuat demikian dengan menceroboh dan aniaya, maka kami akan masukkan dia ke dalam api Neraka dan balasan yang sedemikian itu adalah mudah bagi Allah, (tidak ada sesiapapun yang dapat menghalangnya).


tentang penghakiman...

Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 58
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

Al-Quran > Surah An-Nisaa'> Ayat 135
Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.


kecelaruan akan bertambah-tambah apabila kita terus-terusan tidak mahu atau menolak atau terus mencari alasan untuk tidak mahu kembali kepada Al-Quran & Hadis sebagai pedoman dan sumber kehakiman dalam kehidupan...

dan sebagai seorang yang beriman, mengambil Al-Quran & Hadis adalah secara 'total' dan bukannya separuh-separuh...

mudah-mudahan mendapat hidayah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails