Wednesday, November 05, 2008

Presiden Barrack Obama...

salam semua...

akhirnya penantian berpuluh-puluh tahun rakyat berkulit hitam amerika syarikat untuk melihat presiden negara mereka 'sekulit' dengan mereka membuahkan hasil.

Barrack Obama menewaskan John McCain dalam pilihanraya presiden amerika syarikat malam tadi (waktu malaysia).

Barrack Obama adalah berdarah campuran, bapa dari kenya dan ibu dari kansas, amerika.

sebenarnya bagi saya kemunculan seorang 'color' dari kalangan masyarakat amerika menjadi presiden dan bukannya 'white' telah lama kita tontonkan melalui siri televisyen seperti 24 dan beberapa filem lagi.

soal utamanya adakah amerika akan berubah? berubah dari prinsip asas mereka sebagai 'polis dunia'?
adakah amerika akan mengubah dasar luar negaranya? terutama campurtangan di negara-negara seperti afganistan, iraq, iran, korea utara dan lain-lain?

dan paling mencabar, adakah amerika akan pulih dari krisis kewangan paling dahsyat yang sedang mereka alami lalu mengakibatkan ekonomi dunia terjejas?

kita juga dengar tentang 'militan-militan' kulit putih yang ditangkap beberapa minggu yang lepas di amerika apabila mereka mahu melancarkan siri pembunuhan ke atas Obama.. militan yang mengelar diri mereka 'the white militan' ditangkap bersama senjata-senjata sofistikated ketika berada diperingkat akhir operasi mereka...

apapun 'wave' atau gelombang perubahan kini melanda dunia...
tekanan yang diberikan oleh golongan marhain yang telah lama tertindas oleh golongan kapitalis nampaknya tidak boleh dibendung lagi oleh mana-mana kerajaan..

apabila ramai telah pandai menggunakan otak... otak yang dah lama berkarat dengan menerima segala sogokan golongan kapitalis untuk terus berkuasa, kini telah pandai membuat pilihan dan tahu merangka masa depan...

kini rakyat amerika mahukan sinar baru... rakyat amerika mahukan kerajaan yang lebih prihatin dan lebih menitik beratkan soal dalam negara dan bukannya sibuk dengan aktivit kepolisian dunia yang mereka cipta..

ada yang optimis amerika akan melalui satu zaman perubahan melalui pimpinan baru ini.. dan ramai juga yang yakin amerika akan terus mengekalkan dasar-dasar luar negara mereka demi membendung kemaraan kuasa-kuasa dunia yang lain seperti china, india dan iran..

masa terus berlalu... usia terus lanjut...
cerita-cerita idealistik terus didendangkan menjadi halwa telinga setiap hari...

kita di sini... sedikit sebanyak akan menerima tempias akan perubahan dasar amerika yang akan mungkin berlaku...

apapun, pilihan rakyat amerika adalah muktamad.. mereka mahukan pembaharuan.. dan pembaharuan yang mereka sudah lakukan ini menunjukkan satu perubahan yang amat ketara sekali...

ketara?...

ya.. sebuah negara yang didominasi oleh kulit putih kini diperintah oleh seorang kulit hitam...
satu soalan yang tidak boleh diketepikan oleh kita... bolehkah golongan yahudi menerima kulit hitam sebagai rakan selimut mereka?

tahniah Barrack...dan jangan lupa..susur galur anda adalah islam...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails