Thursday, November 20, 2008

Orang 'Siam' Yang Sentiasa Kreatif


salam semua...

semalam semasa saya menyusuri jalan kuching, saya terlihat sebuah kenderaan yang agak 'pelik'..
pelik kerana ianya ialah sebuah trak 'pick-up' yang telah diubah suai menjadi 'box van'...

melihat kepada plat kenderaan tersebut, saya jadi kurang pelik kerana ianya ialah kenderaan dari negara jiran, Thailand.

rakyat Thai memang sajak dari dulu lagi terkenal dengan 'innovasi' mereka, dari meniru barangan-barangan terkemuka sehinggalah menghasilkan barangan sendiri yang pelik-pelik...

saya berkesempatan ke Thailand beberapa kali (memandangkan keluarga sebelah ibu ada ramai di sana), saya juga pernah melawat 'disneyland thailand' sebuah taman tema yang meniru disneyland sebenar di Amerika.

apapun, ke'kretivitian' rakyat Thai ini patut dicontohi oleh rakyat negara kita... bukan mencontohi pick-up truck ini... tetapi mencontohi minda kreatif mereka yang sering terus-terusan melahirkan sesuatu yang baru dari masa ke semasa...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails