Friday, November 28, 2008

Kenangan Mengusik Jiwa : SRK KGV, Seremban


kira-kira sebulan yang lepas, saya menerima satu panggilan telefon dari seorang wanita... perbualan kami lebih kurang begini...

"helo, itu mirza ker?"..tanya suara wanita di copong speaker hand phone saya..
"ya, betul..ini mirza cakap.." balas saya... "siapa sana?..." soal saya balik...

"ingat tak?, ini hazida..." kawan sekolah KGV dulu...

"isk...mintak maaf..memang saya tak ingat..." balas saya balik...
"alah, dalam kelas tu ada 2 orang budak perempuan ajer yang rambut panjang..." saya salah seorangnya..." beria-ria wanita itu cuba menghentak kotak memori saya...

"maaflah hazida... saya betul betul tak ingat.."

perbualan yang atas tu telah memulakan siri-siri jejak kasih... maka akhirnya pada 16 haribulan november yang lepas... batch saya ketika sekolah rendah..........ya sekolah rendah pada tahun 1976 hingga 1981 bertemu semula setelah kira-kira 27 tahun terpisah....

majlis di adakan di sekolah kami di ampangan seremban berdekatan dengan gedung lalang...

pastinya dijemput guru besar dan semua guru-guru kami... ada beberapa guru yang hadir termasuk guru besar...

cuma saya jer tak dapat hadir... atas urusan isteri bersalin...

kini rakan-rakan yang dah bertemu semula itu, semuanya mengimbau kembali nostalgia semasa zaman sekolah dulu...

memang beberapa rakan terlalu kuat memorinya sehingga boleh ingat mentol tandas yang tak menyala-nyala (tak ditukarkan beberapa tahun) sehingga kami tamat darjah enam..

kisah 'bumi hijau' yang mana kami kena tanam sayur di tepi sekolah dan bila dapat hasil boleh bawak balik sawi & kangkong yang ditanam, termasuk kacang panjang...

kisah main galah panjang bawah bangsal basikal, kisah main konda kondi... semuanya mengembalikan kami ke zaman tersebut...

sangat dahsyat bila memikirkannya.... dahsyat dari segi kekuasaan Allah yang berkuasa menemukan, memisahkan, dan menemukan semula... semuanya di tangan Illahi...

apapun, kat atas tu adalah foto-foto kami yang berjaya mendapat 5A... ramai kan... dan kesemuanya berjaya masuk kesekolah berasrama penuh...

cuba teka di mana saya...
kalau berjaya..ada hadiah misteri menanti...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails