Friday, November 21, 2008

Melunas Janji-Janji Yang Termeteri...

salam semua....

cuti sekolah datang lagi...
sebelum cuti anak-anak giat bertungkus-lumus menghadapi peperiksaan..

sebagai bapa saya sering memantau prestasi anak-anak dalam setiap peperiksaan mereka..
yang bersekolah ada 3 orang, semuanya lelaki maka motivasi dan dorongan untuk anak-anak lelaki ini sudah pastinya 'hadiah' atau apa sahaja yang berbentuk fizikal dan bukannya emosional..

anak perempuan, kita boleh saikologi dari sudut emosional tetapi lelaki.. perlu tetapkan 'target' dan pastikan mereka mencapainya untuk mendapatkan imbuhan...

maka dipendekkan cerita..

2008 menyaksikan, anak pertama saya (tiada masalah dalam pelajaran sebab memang dia seorang yang scorer) tetapi kedudukan kelasnya adalah di kelas ke tiga... maka cabaran saya pun bermula..

saya mencabar beliau untuk membuktikan bahawa beliau juga setanding, malah lebih hebat dari rakan-rakan beliau yang sama-sama belajar semasa di sekolah rendah dahulu... (anak saya 'miss que' dan tidak berjaya mendapat 5A walaupun dia merupakan 'faveret' untuk mendapat 5A dalam upsr tahun lepas...

maka strategi saya meliputi 4 elemen, mental, emosional, spiritual dan fizikal terhadap anak saya ini... dari awal tahun lagi saya telah membangkitkan semangat beliau untuk bangkit dan berjuang sehingga berjaya..

saya akui memang satu usaha yang hebat... dia memang sedikit down tapi cuba cool... yelah rakan-rakan yang mendapat 5A semua berjaya ke asrama penuh, tinggal dia yang bersekolah di sekolah harian biasa...

alhamdulillah... 2008 memang tahun yang gemilang buat beliau... beliau terus score straigth A dalam setiap mata pelajaran dan setiap peperiksaan dan ujian...

sudah tentu ada umpannya....
umpannya bukan saya yang letak... saya hanya tanya dia apa yang dia mahukan? sekiranya target beliau berjaya di perolehi...

jawapnya handphone... saya tanya jenis apa? dia jawap macam hp mak long dia... mmm itu music express nokia...

saya pun telan air liur....(dalam hati.. berapa harganya pulak....) takpalah... saya akan usahakan... so jawapan saya pada anak saya ringkas... abang capai target tu... abah akan belikan hand phone yang abang nak... deal & set...

alhamdulillah.... abang berjaya dengan cemerlangnya...



hadiah untuk abang (anak pertama) yang berjaya straight A dalam ke semua peperiksaan sepanjang tahun 2008.





ni pula hadiah untuk anak ketiga (acit) yang berjaya dapat tempat lima teratas dan juga naik ke kelas utama..

acit ni prestasinya 'flip-flop' sepanjang 2008... awak tahun memang terer..top ten.. tapi bila nak akhir-akhir tahun..merosot dengan dahsyatnya sehingga dapat no. 26..

maka saya pun memulakan 'rejim' belajar paksa (saya kalau boleh tak nak paksa-paksa anak-anak yang baru di peringkat awal ini) namun, kemerosotannya membimbangkan.. mungkin terlalu banyak menengok astro ceria agaknya...

maka 'rejim belajar paksa' ini saya lakukan 2 minggu sebelum peperiksaan akhir tahun yang lepas... selama 2 minggu, saya memantau dengan ketat proses ulang kaji acit (dan angah), setiap hari kena buat ulangkaji dan buat test-test exam...

alhamdulillah, acit berjaya dan memang dia dah lama idamkan gameboy tu... maka saya kata ok.. no problema.....

tahniah acit... lain kali jgn tengok kartun bebanyak...

yang ni hadiah untuk anak kedua (angah) kerana berjaya mendapat tempat pertama dan juga berjaya naik ke kelas utama... misi beliau tahun 2009 ini ialah 5A dalam upsr...

angah ni dia ada sikit inferiority complex... dan kurang yakin pada diri sendiri walaupun saya lihat dia berpotensi untuk cemerlang...

guru tusyen dia juga risau dengan prestasi beliau yang turun naik...

akhirnya saya laksanakan sesi pembelajaran 'rejim' (sama dengan acit) untuk angah... dan memang memeranjatkan... cikgu tusyen pun tersangat gembira apabila dapat tahu angah dapat tempat pertama dan naik ke kelas utama...

tahniah angah... dan si angah ni imbuhan yang dinantikan ialah psp... (saya ingat murah... adus... makan maggie jawapnya... :-)

anyway, tahniah angah... abah memang tahu angah boleh punya...

satu soalan saya pada angah bila dia dapat keputusan peperiksaan beliau... amacam ada rasa puas tak... ada rasa best tak?....

dia cuma mengangguk dan tersenyum ..... ya lah abah... memang best rasanya..

so saya beritahu angah.. untuk berjaya sebenarnya tidak susah... yang susah ialah untuk mengekalkan kejayaan ... cuba kita lihat Lee Chong Wei dan Nicole David... mereka terus-terusan berlatih dan berlatih...

maka angah juga perlu terus-terusan buat exercise sehingglah semuanya jadi 'finger tip'... atau bahasa mudahnya, sampai kita jadi master of our subject...


ni pula hadiah bonus untuk semua...(kecuali bapanya yang akan drive kerana ada tugasan di kl)

perjalanan pergi balik ke kota baru sempena hari raya korban ini..(tapi dengan Air Asia yer..)

cerita nak flight ni pun cerita janji lama..

maka kebetulan pula isteri baru melahirkan anak ke lima kami... maka eloklah sekiranya baby itu tidak 'penat' dalam perjalanan pulang ke kota bharu...(kesian jugak jika balik ke sana naik kereta, tentu meragam....)

apapun, 'they all deserve them' sebab bapak dia orang ni selalu 'outstation' pergi mengajar...

sengaja ambik flight siang (pergi dan balik) agar anak-anak tu boleh lihat pemandangan dari udara betapa indahnya bumi ciptaan Tuhan ini...

saya harap mereka gembira...
kerana kegembiraan mereka adalah kegembiraan saya...
(perlahan-lahan saya usap rambut di kepala saya...mmmm.. belum botak lagi.. heehehe )

apapun...

syukur ke hadzrat Allah yang telah mengurniakan segala-galanya...taufiq, hidayah, rahmat dan rezki...kepada saya & seluruh hamba-hambaNya...

Ya Allah...

terlalu banyak yang Engkau anugerahkan kepada ku...
terlalu sikit yang aku balas...
ampunkanlah dosa-dosa ku...

4 comments:

kesturi said...

salam sifu ..
... teringat masa zaman sekolah dulu ... bila dapat keputusan baik peperiksaan ... mak hanya masak lauk sedap sikit dari biasa ... itu pun dah suka sangat ... budak2 sekarang sangat beruntung kan ... ! semoga anak2 sifu akan terus mencipta kejayaan ...

Sifu Mirza said...

salam kesturi...

ya..setuju... lauk sedap zaman dulu tu sama atau equilvalent dengan bengbarang yang kita hadiahkan sekarang...

apa yg pasti lauk sedap tu memang menjadi pemangkin utk terus berjaya..

budak-budak sekarang ni memang beruntung dalam masa persekitaran mereka yang sangat hebat diuji...

ibubapa perlu lipat gandakan pengorbanan utk lebih rapat dgn anak, sebelum mereka rapat dengan anasir2 yg lain...

begitulah warna hari ini..

Anonymous said...

amat berguna pengalaman dan cerita sifu pasal anak2 ni...ayat demi ayat saya teliti..maklumla nak digunapakai kat anak2 saya pula..setakat ni anak sulung 4 thn...belum nampak sgt potensi..masa persembahan kat taska baru2 ni sempena year end celebration...bole tahan gak la..ingatkan pemalu tapi ok...baru2 ni bawa dia ke rumah bidan, masa urut bidan puji, tak pernah selama dia jadi bidan 19thn, ada orang yg bawa anak dan boleh sabar dan diam, tidak panjat sana panjat sini...saya rasa kebetulan je kut..sebab sebelum pergi saya dah buat janji..tak mahu kacau mama tau kalau nak ikut..dia angguk...yg saya sedar dia tidak boleh dimarah, terus bergenang air mata...kena cakap elok2 walaupun dia buat salah..kena explain kenapa dan mengapa..anak lelaki kut, kan , kena beri y logik2...tu yg mencabar.sbb dlm byk keadaan bila anak buat salah, mulut ni cepat je ..laju je marah..lepas tu nyesal....dugaan

Sifu Mirza said...

salam bibi,

alhamdulillah dikurniakan anak-anak yg soleh & solehah...

kenakalan mereka itupun tak boleh nak ditensionkan sangat sebab skill tu dia dapat dari parent jugak...

anyway, ibarat kain putih yang menanti dicorakkan.. maka corakkanlah dengan penuh keimanan dan ketaqwaan.. mudah-mudahan beroleh rahmat sekeluarga...

boleh kita marahi atau tegur anak-anak tetapi teguran itu perlu diselitkan dengan pengajaran dan langkah2 sebenar buat jadi contoh dia di masa hadapan...

jgn marah ajer sekadar melepas geram tanpa memberi ilmu & pengajaran untuk mereka fahami...

bebudak sekarang memang dah advance.. mereka bijak dan kebiasaannya, kebijakan mereka menjangkau usia yang muda.. ya mereka kini cepat matang...

istiqomahlah dalam mendidik..

insya Allah, anak akan menjadi insan soleh @ solehah..

wasalam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails