Tuesday, September 15, 2009

Salam 'Pra' Aidil Fitri.....

3 comments:

Shemmi said...

salam penghujung ramadhan Sifu...

selamat hari raya juga..

moga2 ceria dan beroleh 'kemenangan' yang paling indah syawal nnt!

kuina said...

salam sifu..

selamat menymbut 1 syawal..
maaflah kalau ada salap silap.


psssttt... bapa sy selalu berpesan.. bermaaf-maafan tak payah tunggu hari raya, hari istemewa.. kena sentiasa dan selalu sbb kita tak tahu bila ajal kita.

Anonymous said...

Maaf saya cuma ada YAHOO.

salam, cuma nak tambah info.

saya ambil penerangan dari www.keriswarisan.com
------------------------------

Adat Pasang Pelita bila hari raya dekat

Dalam perkampungan, Bile ade yang tahu raya dah nak dekat puasa dah nak habis(dapat maklumat tengok anak bulan atau pengunguman dari istana),

Pelita dan cahaya mula dipasang untuk memberitahu kepada pihak jiran lain raya dah nak dekat puasa dah nak habis. Jiran yang nampak pula akan mula pasang pelita juga dan perkara ini berlaku dengan bersambung-sambung oleh jiran lain dan secara tak langsung menyampaikan pesanan terus kepada seluruh org kampung raya dah nak dekat puasa dah nak habis jadi elok lah bersedia. lagi pon bukan semua org zaman dulu kira hari dan ade kelendar moden cam sekarang. rumah zaman dulu terabur susunan(kalau ade posman mase tu mesti pening).Cuma berharap tengok waktu malam banyak cahaya pelita .Kalau tak nampak jugak baru naik pokok, bukit atau kawasan tinggi tengok dari atas.

Lama kelamaan perkara ini menjadi kebudayaan. kebudayaan ini juga tiada kaitan dengan agama Hindu.Yang menuduh pasang pelita hari raya ikut agama hindu pon golongan org yang suka buat terre dan merosakkan status budaya melayu. Zaman dulu mana ade lampu macam sekarang, takkan nak buat unggun api sebab tu guna pelita .

Dan lama kelamaan apabila perkara ni berulang, ia dah jadi salah satu Budaya Melayu

Yang Penting TAK HARAM

penerangan kedua
--------------------------
waktu pasang pelita terbaik kebetulan bilangan hari same dengan malam 7 hari sebelum raya ... sebab tu org kate lebih enak kata pasang pelita pada "malam tujuh likur" dari guna ayat panjang "mula pasang pelita 7 hari sebelum hari perayaan". tapi pasang pelita takde kena mengena dengan Malam Lailatul Qadar.


Malam Lailatul Qadar = Malam 7 Likur

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails