Monday, December 14, 2009

Kepekaan & Self Awareness



salam semua...

dari skala 1 hingga 10, berapakah tahap kepekaan diri yang ada pada kita?

macamana nak ukur @ kira?

mulalah mengukur dengan mengenalpasti tahap kepekaan diri kita terhadap;

1. Allah @ Tuhan
2. Diri sendiri
3. Manusia sekeliling
4. Penciptaan Allah yang lain.

untuk mengukur tahap kepekaan diri kita dengan Allah, kita boleh mulakan mengukur tahap pelaksanaan ibadah kita samada ibadah khusus dan ibadah umum (kerja).

beberapa indeks kayu pengukur perlu kita ikuti untuk mengukur tahap kepekaan antara diri dan Tuhan ini antaranya elemen kefahaman, keyakinan dan penyerahan.

elemen kefahaman merujuk kepada tingkat kefahaman diri kita terhadap kejadian diri, amanah serta tanggungjawab sebagai hamba Allah di alam semesta ini.

elemen keyakinan merujuk kepada kedalaman sifat kepercayaan diri terhadap Pencipta yakni Allah terhadap semua perkara baik baik ataupun tidak baik samada direct ataupun indirect yang berlaku ke atas diri.

elemen penyerahan merujuk kepada penerimaan yang bulat dan sifat 'baik sangka' terhadap Pencipta.

maka dari nilai 1 hingga 10 bagaimana ukuran faham kita, bagaimana ukuran yakin kita dan bagaimana ukuran penyerahan kita?

adakah kita 50:50 dalam kefahaman atau teruk sekali bilamana kita sendiri tidak faham hakikat kejadian atau penciptaan mansia?
adakah kita masih 50:50 dalam keyakinan terhadap Pencipta yang menguasai alam semesta dan perjalanan setiap makhluk di dalamnya?
adakah kita masih 50:50 dalam melakukan penyerahan terhadap setiap niat, lafaz dan perbuatan kita?

marilah  kita mengukur...

begitu juga untuk kita mengukur tahap kepekaan diri sendiri, kita boleh gunakan beberapa indeks seperti kepekaan diri terhadap keupayaan yang ada serta potensi yang tersedia.

kita boleh gunakan indeks bagaimana kita mengukur tahap kejayaan diri dari tahun ke tahun, dari zaman sekolah hingga zaman pekerjaan sehingga zaman perkahwinan.

kita boleh guna indeks pencapaian diri dalam kerjaya di pejabat atau perniagaan.

marilah kita mengukur diri dan hasil dari ukuran tersebut, marilah kita sama-sama merangka satu pelan diri yang ampuh untuk kita menghadapi tahun-tahun baru yang di hadapan ini dengan lebih yakin serta bersedia.

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails