Saturday, May 10, 2008

Dari Kuala Selangor ke Tanjung Bidara Beach Resort, Melaka...part 1

salam berhujung minggu semua....

menjadi 'cikgu' dewasa ini memang amat mencabar...
'cikgu' yang saya maksudkan ialah tugasan yang menjadi 'darah daging' saya ketika ini sebagai 'Training Program Consultant'...

menjejaki segala pelesok resort, pusat latihan, hotel, gunung ganang, bukit bukau, jeram sungai serta tasik & lautan sudah menjadi sebahagian dari turun naik nafas ini...

sejak 2006 sebaik sahaja membuat keputusan meninggalkan kerusi empuk dan dingin air-cond ofis untuk masuk 'gelanggang' ilmu...saya tidak menoleh kebelakang lagi...

terus-terusan menyahut cabaran demi cabaran untuk berhadapan dengan berbagai-bagai jenis 'personality trait' yang semestinya memerlukan situasi berpecah kepala dan cabaran minda dengan satu matlamat untuk melihat setiap 'peserta' yang mengikuti program saya berupaya 'keluar' dari zon selesa dan turut menyahut cabaran pada diri, keluarga, kerjaya serta apa sahaja untuk menjadi yang terbaik dari yang terbaik...

saya 'terjun' ke bidang ini dengan berbekalkan semangat...
semangat apa?... semangat untuk memberikan yang terbaik dalam setiap 'saat' saya...

'saat' saya?.... ya my only one second...

kerana saya tidak boleh memastikan saya akan hidup dan menyedut udara di muka bumi ini pada saat berikutnya... itu pasti...

atas 'pretext' itu..maka saya sentiasa mengingatkan diri saya pada setiap saat agar memberikan yang terbaik...habis terbaik pada saat ini...

memberikan yang terbaik tanpa mengira apa sahaja tugasan atau apa sahaja yang saya lakukan...

mat saleh pernah kata..'lets spend the quality time at your very best...'
al pacino pernah kata dalam satu movie... 'the error for mistakes is too thin...we cant afford to make any mistake because the mistakes will cost our life... so lets give our very best at this moment'

'tugasan' saya yang pertama...berbekalkan beberapa 'peluru' dan sedikit pengalaman dalam bidang latihan memang begitu mencabar... saya hanya bergantung kepada keupayaan pengalaman saya selama 14 tahun bekerja dan 2 tahun berniaga...

'tugasan pertama' saya di Kuala Selangor... that's was my first assignment...to uplift the standard and customer services of Kuala Selangor Librian.. and i can still remembered, i only slept at 3am on the first nite... buat aper?... study, research and scripting...

terlalu banyak information yang saya nak kongsi.. but at the end of the days....yang keluar hanya 60% sahaja dari berbakul-bakul 'ilmu' yang tersedia...

am i over prepared?...
ker 'time' tak cukup?... but its a 3d2n program...
only Allah Yang Maha Tahu...

but..deep inside.. i'm fully satisfied... and sudendly, i became 'public figure'... sebab?.. sebab rama yang nak bergambar dengan 'sifu' mereka..... (perasan kut...)

anyway... saya akan kenang peristiwa pertama tersebut sampai bila-bila... kerana?.. kerana ianya menjadi titik tolak perubahan dalam diri saya...

2 comments:

Anonymous said...

Tahniah Sifu, Really great experiance, Will take a few words to be remembered. Well done. U will be always the best. Insya Allah.

Sifu Mirza said...

salam...

big thanks for the 'energy'..
you too are great! insya Allah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails