Wednesday, May 30, 2007

3 Hari Yang Amat Padat....

salam ceria buat semua...

masa saya menulis ni.... tamatlah sesi 'quality time' bersama anak-anak yang bercuti sekolah....sekaligus bersama isteri menyambut ulangtahun perkahwinan yang ke tiga belas....

untuk anak-anak....dari hari isnin lepas, mereka saya bawa ke ioi mall dan (actually) saya tinggalkan mereka bersama isteri sementara saya menyiapkan kerja-kerja penting di firma saya sebelum bercuti...

pagi isnin tu, bersama mereka 'sarapan' di NZ Wangsa Maju.....
petang ambil mereka dari ioi mall dan terus ke tom yam selayang untuk dinner (hajat untuk membawa mereka menjamah 'sea food' tidak kesampaian kerana isteri rupanya 'menindik' aliah di ioi mall (aliah, anak perempuan kami).... so takut 'gatal' hinggap di telinganya....maka sea food menjadi tom yam...anyway aliah hanya makan bubur sahaja....

hari selasa pula...seperti yang telah lama saya janji dengan abang, angah dan acit... saya bawa mereka ke selayang bowl..... isteri ikut sama... dan kami sekeluarga (yang main boling hanya 4 orang saja... saya, isteri, abang-anak sulung dan angah....) sesekali saya beri peluang pada anak ke tiga, acit yang berumur 6 tahun untuk 'merasa' bowl bola seberat 6 paun itu..... akibatnya dia tergelincir dan bola ke longkang.... balik boling, berkejar untuk hantar abang-anak sulung untuk tusyen (dia akan menduduki upsr tahun ini).....

hari ini, rabu (hari ketiga)...juga seperti yang dijanjikan, saya bawa mereka pergi memancing....(walaupun saya bukan kaki pancing dan masih terkial-kial memikirkan bagaimana nak lepaskan ikan dari mata kail, bila terkena nanti...).... so destinasinya ialah....laut....

saya dan sekeluarga bertolak dari ulu yam...dan menuju ke morib..... mmmm..perjalanan ambil masa 2 jam untuk ke sana... dari rumah, pukul 10 lebih..dan sampai buat kali pertamanya saya ke morib dalam pukul 12.30pm.....

pasang khemah, bentang tikar....dan tunggu 'air naik @ pasang'.... dalam pukul 3, air mula pasang dan saya siapkan joran untuk mereka....menukar umpan dan mengganti 'batu' yang terputus dek kena gigit oleh ikan.....

kami pulang lebih kurang pukul 7 malam...sampai di ulu yam semual dalam pukul 9 malam....

saya tatapi wajah semua anak-anak yang kepenatan....nampak kepuasan di wajah mereka...

alhamdulillah.....
syukur pada Allah yang mempermudahkan segala urusan saya.....

dan saya berjanji kepada mereka....sebaik abang habis 'exam' upsr.... kita akan ber'camping' di batu empat, port dickson selama 3 hari 2 malam.....

.....nampaknya umpanan menggena....dan syaratnya, mereka perlu score at least top 5 dalam setiap peperiksaan atau ujian yang dihadapi....

esok?... insya Allah....kerja-kerja yang menambun sudah menanti di pejabat.....

esok adalah esok....entah tiba entah tidak....
wa i ma nya.... kita kena berikan yang terbaik...pada saat dan ketika ini.... dan bukannya berjanji untuk ok esok atau minggu depan atau bukan depan... kerana itu adalah saranan agama.... dan sejajar dengan "hari ini hendaklah kebih baik dari semalam..... dan esok hendaklah lebih baik dari hari ini..." barulah tidak jatuh ke kawah 'redho' atau masuk ke dalam golongan yang disumpah 'celaka'....

bagaimana anda hari ini?...... jom muhasabah dan buat swot analysis...... kerana nada sendiri kengkadang tak tahu dan perlukan 'teman' untuk menjadi cermin akan prestasi anda..... kalau sendiri 'suluh'....takut syiok sendiri.....

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails