Monday, May 28, 2007

Bila Waktu Saya Tiba-tiba terhenti....

hari ini....

terasa amat memenatkan...
dan waktu seolah-olah terhenti...
tenaga hilang begitu sahaja...
peluh kesejukan terasa hingga ke tapak kaki...

waktu saya seolah-olah terhenti...
saya perlu memperlahankan rentak tetiba...
dalam keadaan dunia berputar amat laju...
dan dalam keadaan saya yang biasa dengan rentak ini...

hari ini....

saya menerawang semula ke zaman Rasulullah....
melihat-lihat jika ada Sahabat Baginda yang selaju saya...
atau laju saya ini tidak cukup laju..
dan terpikir saya bagaimana rentak jihad itu?...

adakah Sahabat menurut rentak Rasulullah atau...
Rasulullah terpaksa mengikut rentak Sahabat?
adakah Imam yang Empat menurut rentak si murid atau...
simurid mengikut rentak Imam Muktabar itu?...

saya pening kejap....
saya telan sedikit habuk kesan geseran 'brek pad' kerana melakukan brek mengejut tadi...
saya sedikit mamai kerana bau pad getah bergeser dengan disc tayar memang tengit sikit menyucuk hidung...

dan saya terus bermunajat...agar rasa 'malas' itu muncul dalam diri....
dan saya sering bersyarah dengan para peserta program saya bahawa saya sanggup mengajar si'kurang cerdik' berbanding nak mengajar si pemalas....

mmm.... malas saya bukan malas nak menimba ilmu...

malas saya hanya sekadar 'malas nak layan'... itu ajer...

sekian rapuan saya untuk hari ini...

jumpa lagi...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails