Saturday, May 19, 2007

Merempoh Tembuk Kegusaran...

salam hujung minggu buat semua....

semasa menulis ini... saki baki keletihan perjalanan jauh 2 hari lepas masih lagi terasa...

rabu malam lepas saya ke kertih terengganu untuk bertemu dengan wakil petronas carigali pada keesokkan harinya...

saya dan sahabat saya, saudara Roy bertolak dari kuala lumpur pukul 12.05 tengah malam rabu itu dan tiba di kertih dalam pukul 4.15pagi....

sesampai di kertih kami terus mencari lokasi pejabat petronas carigali tersebut (untuk memudahkan kami datang keesokkan harinya...actually thats another 4 hours to go...)...jumpa ajer..terus kami melaksanakan misi kedua iaitu untuk mencari hotel 'utk landing kejap...'

dijadikan cerita....semua hotel di kertih penuh...... kami disarankan oleh 'penjaga kertih lodge' utk ke Paka..... kami terus ke Paka lebih kurang 15km ke utara.... sampai di sana.... juga penuh..hanya satu bilik yg kosong...itupun berstatus 'suite'..yg akan merobek rm270 utk 4 jam ajer kami nak lepak....

so...we decide to head down to kemaman....

Allah Maha Besar.... sahabat saya memang dah lentok maut dengan dengkurannya yang menjadi 'musik' pemanduan saya sejak dari KL lagi.... saya pun dah tak larat lagi.... kereta yang dipandu terhuyung hayang kiri dan kanan.... saya pun terlihat satu 'signboard' Masjid Jamek Kemasik..... terus saya decide utk singgah ke masjid itu....

set alarm pada hp utk bangun esok.... dan tidur..........

esoknya kami bangun, terus bermandian di tempat mandi masjid itu dan terus bersiap utk ke pejabat petronas carigali....

badan segar 'kena air masjid'....muka pun sekali tengok 'putih' melepak macam kena tepong gomak.....

teringat saya pada satu soalan sahabat di ofis sebelum bertolak.... "nanti nak tidur hotel mana?..."...sahabat saya Roy jawab ringkas....."kita orang tak kisah...tepi jalan pun ok..."...

so?.... memang tepi jalanlah 'hotel' kami..... namun...bila pikir-pikir balik.... apalah sangat perjalanan hidup ini.... janganlah 'carried away' dengan kebendaan atau meterialistik.... kayuh ajer...buat yang terbaik...kalau dah usaha dan jawapannya tidur dalam kereta dan mandi air masjid...maka terimalah....

dan atas itu...dengan izin Allah...kami memperoleh tugasan dari petronas carigali sebaik selesai 'presentation' tersebut....

mereka memang begitu berminat dan 'looking forward' utk hadiri sesi team building 'islamic value approach' ini....

kami merempoh tembok kegusaran yang ada sebelum bertolak ke kertih....

apa kegusarannya?... kegusarannya ialah firma saya tidak 'renew' registration dengan petronas...so atas sebab itu...harapan besar utk 'tak dapat' itu ada... tapi kami redah juga tembok itu.... kami telah berjanji utk melakukan 'presentation' kepada pihak petronas.....soal dapat atau tidak dapat..itu kami berserah namun atas dasar dakwah dan jihad...kami teruskan....

dan atas satu keyakinan....hanya kepada Allah.....dengan izinNya...kami akan bersama-sama warga kerja petronas carigali berkampung di D'Ark Resort Janda Baik selama 3 hari minggu hadapan..... utk satu program bertajuk "Peribadi Mantap, Kerjaya Hebat dan Organisasi Cemerlang'..... yes..its an islamic value approach kind a program...

its gonna be a simple, straight forward but full of 'how to understand' islam and adapt it to ourself...via various session of role play, presentation, projects, jungle trekking, compas marching etc...

islam itu mudah, tapi tak semudah yang disangka....
mudah bagi yang memahami..tapi janganlah dipermudah-mudahkan...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails