Tuesday, May 15, 2007

Antara Bodoh dan Malas...

salam semua....

saya sering menimbulkan isu ini.... iaitu si bodoh dengan si malas....

dan saya sering menyatakan dalam setiap program saya... sekiranya yang hadir itu merasakan diri mereka bodoh....insya allah saya akan tunjuk jalan dan ajar mana-mana yang termampu.....

tapi..sekiranya mereka rasa mereka malas..... maka saya juga akan menunjukkan pintu untuk mereka berjalan keluar dari program saya.... sebab sudah tentu saya tidak akan dapat memberikan sebarang pengajaran kepada si pemalas....

bodoh boleh di ajar dengan syarat ada kesungguhan....
malas...apa yang nak diajar?...dah dia malas....

apa beza antara bodoh dan malas?....

bodoh adalah keadaan seseorang yang 'lewat' atau 'tertinggal keretapi' dalam pencarian ilmu....
manakala malas adalah sikap yang berada di aras paling bawah sekali.... dan ianya sama seperti sifat-sifat amarah (marah, riak, sombong, takbur, hasad dengki dsbnya...)

kalau ikut tingkatan warna diri...ianya adalah warna merah dan lokasinya ialah di root point atau 'buntut'....

begitulah kedudukan malas tersebut....

ingat...bodoh boleh diajar...tapi kalau malas...sendiri mau ingat....

so orang malas...sila bangun dari tidur.... dan lakukan senaman otak....lakukan pernafasan dalaman... dan mai sini opis saya...saya ajar Reiki...(itu pun kalau nak....hehehehhee)

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails