Monday, March 09, 2009

12 Rabiul Awal : Final Part - Sejam sesudah Zuhur

Al-Fatihah buat Allahyarham Mubin Hj. Kamal.

dalam pukul 2.47 petang saya menerima panggilan dari imam surau taman saya, saudara Hamdzan... beritanya ringkas, 'Za..dah dapat berita?... Mubin meninggal...' saya jawab..'dah.. saya akan ke sana dalam 10 minit, sheikh ada sana?'.. dia jawab ' ya, ana ada sini...'

dari jenazah sampai... dimandikan, di kafankan hingga dikebumikan... saya ada...

mudah-mudahan Mubin mendapat tempat yang istimewa di sisi Allah..doa saya...

namun kesuraman hati berada di tanah perkuburan disentak apabila menerima sms dari bekas rakan sekerja yang mubin turut sama bekerja di situ satu ketika dahulu.... sms pemberitahuan tentang kematian mubin disertakan dengan punca kematian (yang memang tidak betul apalagi jauh dari tepat)..

saya mengetahui punca kematian mubin dari ayah beliau sendiri yang mendapat lapuran doktor.. namun saya tidak panjangkan kepada sesiapa kecuali yang tidak sempat bertanya kepada ahli keluarga mubin... selebihnya saya tidak panjangkan...agar tidak menjadi fitnah..

namun sms kedua yang saya terima pukul 8.30pm membuatkan saya membalasnya dengan sedikit nasihat... nasihat saya "Terima Kasih atas berita, saya berada di sana semasa mayat dimandi, dikafan & dikebumikan... punca kematian ini tidak benar dan mohon janganlah panjangkannya... cukup kita menghadiahkan doa serta Al-Fatihah buat mubin"

sedih saya dengan manusia-manusia yang suka mengada-adakan berita yang tidak ada... malah sanggup memanjangkan lagi berita ini... tidakkah itu termasuk dalam menyebar fitnah?...

lebih dahsyat lagi, fitnah itu dilakukan terhadap orang yang sudah meninggal dunia...
mana nak minta maaf?... tunggulah sehingga berjumpa di padang mahsyar nanti...

masya Allah...

2 comments:

Sis Lin said...

Mudah-mudahan rohnye di cucuri rahmat olehnye....amin

~*as*~ said...

Al-Fatihah buat Allayarham Mubin & semoga roh ditempatkan dikalangan org2 yg soleh. Mati itu "pasti" kita sendiri..entah bila, sesaat, seminit, sejam, esok, lusa..wallahualam..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails