Wednesday, March 04, 2009

Kedekut > Bakhil > Kikir

Allah berfirman di dalam surah Muhammad....



[47.36] (Ingatlah) bahawa kehidupan dunia (yang tidak berdasarkan iman dan taqwa) hanyalah ibarat permainan dan hiburan; dan jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala amal kamu dan Dia tidak akan meminta harta-benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya).


[47.37] (Tabiat kamu wahai manusia) Jika Tuhan meminta kepada kamu harta benda kamu serta mendesak kamu (supaya memberikan semuanya) nescaya kamu akan berlaku bakhil kedekut kikir dan kebakhilan itu akan melahirkan kemarahan dan kebencian kamu.


[47.38] (Ingatlah), kamu ini adalah orang-orang yang bertabiat demikian - kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang berlaku bakhil maka sesungguhnya ia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah-lah yang Maha Kaya (tidak berhajat kepada sesuatupun), sedangkan kamu semua orang-orang miskin (yang sentiasa berhajat kepadaNya dalam segala hal). Dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertaqwa dan berderma) Ia akan mengganti (kamu) dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu.




apa ilmu yang kita boleh perolehi dari Firman Allah di atas?
apa kefahaman yang kita boleh dapat dari Firman Allah di atas?
apa keyakinan yang kita boleh dapat dari Firman Allah di atas?

Maha Suci Allah yang menurunkan Al-Quran kepada hamba-hambanya sebagai pedoman di dalam meniti jambatan kehidupan di dunia ini mudah-mudahan kembalinya kita nanti sebagai seorang insan yang benar-benar sujud, patuh, taat serta memahami maksud ibadah, maksud menghamba abdikan diri kepada Pencipta...

Firman di atas sangat jelas berkenaan dengan hamba-hambanya yang kedekut, bakhil & kikir...

sama sahaja mereka itu.... sifat tamak, haloba menjurus kepada kedekut, bakhil serta kikir...
sedangkan mereka lupa bahawa Allah memiliki semua yang ada di langit dan di bumi serta di antaranya...

manusia lalai.. hanyut dan terus alpa dengan harta benda sehingga tidak dapat atau gagal membezakan kehendak diri dan kehendak Allah...sedangkan Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita...

apabila kita merasakan bahawa titik peluh mencari rezeki itu adalah di atas tulang empat kerat kita, maka bermulalah siri-siri kegagalan diri dalam memahami hakikat pengabdian terhadap Allah...

memahami kehendak diri & kehendak Allah:

contoh mudah:... kita merancang untuk menghadiri satu majlis. dalam rancangan kita tersebut, kita menjangkakan akan hadir tepat pada waktu atau beberapa minit sebelum bermula majlis. namun dalam perjalanan kita menuju destinasi kita tersangkut akibat kesesakan jalanraya dsbnya.

kehendak kita > hendak sampai awal
kehendak Allah > kita tersangkut

soalan; perlukah kita stress, tension dan mengeluh apabila segala perancangan kita tidak menjadi?

soalan; adakah kita 'terpaksa redho' dengan kelewatan kita untuk hadir awal?

terdapat elemen doa, ikhtiar & tawakkal di situ (jika nampak) elemen-elemen tersebut perlulah datang awal sebelum kita memulakan perjalanan. kerana ianya bersangkut dengan iktikad dan perbuatan kita sebelum melangkah.

doa > mudah-mudahan perjalanan dipermudahkan
ikhtiar > merancang jalan yang terbaik untuk dilalui
tawakkal > berserah @ redho akan apa yang akan ditempuhi

maka jika kita faham betul-betul perbezaan di antara kehendak kita dengan kehendak Allah, insya Allah perjalanan hidup ini akan menjadi mudah serta memperoleh rahmat sentiasa..

tiada lagi resah, tiada lagi curiga, tiada lagi merana, tiada lagi redho terpaksa dsbnya...

kikir?... kah kah kah... (saya ketawa...) sebab... amat sukar kita bertemu manusia yang tidak kikir...

bukalah buku kisah sahabat... baca, hayati serta fahami perjalanan mereka.. bagaimana mereka meng'infak'kan harta benda ke jalan Allah... sehingga Saidina Abu Bakar pernah melafazkan "Aku tinggalkan Allah & Rasul kepada keluargaku.." lafazan itu diucapkan apabila beliau menginfakkan begitu banyak harta benda sehingga perbuatan beliau itu membuatkan Rasulullah menitiskan air mata...

kikir?... kah kah kah..(saya ketawa...) sebab ramai yang lupa... ramai yang lara... ramai yang sudah menempah tiket ke neraka (tapi mungkin boleh di'cancel' dengan taubat...insya Allah jika diterima)


kikir?... kah kah kah... cuba kira berapa banyak duit, harta benda yang kita belanjakan di jalan Allah?... 10 sen, 20 sen atau sekadar sesikat pisang pada hari jumaat... dan lebih malang... infaq yang secoet itu pun bersebab... contoh hendakkan sesuatu.... sedih sedih...

cukup di sini dulu yer...

4 comments:

Shemmi said...

Kupasan yg amat menarik!

Subhanallah! Cantiknya akal fikiran yg Allah berikan pada sifu..
juga cantiknya sifat pemurah memberi orang lain ilmu yg Allah hadiahkan pd sifu..

* memang manusia ni sgt2 kikir, dah tu tak tau malu pulak ..dahla kikir..apa yg dikikirkan tu pulak 'milik' orang lain..(milik Allah)

SRISUFI said...

Salam hebat sifu

saya sangat suka entri ini.

saya tidak mahu kedekut lagi.

**kirkirkir..teringat cerita hj bakhil...sape ntah namanya yg hujung khil.khil..hehehe

Sis Lin said...

Terima kasih Sifu,atas nasihat,motivasi,dan info tentang kesedaran org kedekut ni,mntk d jauhkan dr Lin la...

nadinezuharra said...

banyak perkara di dunia ini yang mampu menduga keimanan mereka..

Dekatkanlah diri kita dengan amalan bersedekah,nescaya kita akan selalu beringat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails