Monday, August 17, 2009

10.03pm17August2009: Masih Belum 'Kebah' sepenuhnya...


salam semua...

sejak isnin lepas... saya sesekali cuba diserapi oleh gelombang panas yang mahu menyerap masuk ke bahagian-bahagian tubuh...

dan akhirnya pada jumaat lepas, gelombang panas itu berjaya menerobos ke dalam tubuh saya sekitar 60 - 70%...

saya cuba menghalang ataupun mempercepatkan proses pemulihan atau peredaan kepanasa tersebut dengan meminum air kelapa, air bali, air cap badak dsbnya... termasuk menelan beberapa belas biji paracetamol 500mg..

walaupun dalam keadaan 50-50 (samada boleh mengajar ataupun tidak) saya tetap turun ke melaka setelah saya berjanji kepada pegawai di organisasi tersebut..

ya.. seperti pengalaman-pengalaman yang lepas, saya memang jarang sekali demam (setahun sekali..) tetapi jika saya demam, maka proses kedemaman itu akan mengambil masa sekurang-kurangnya seminggu...

dan ianya selalu berlaku beberapa minggu sebelum ramadhan... setiap tahun..

dan apa yang berlaku di melaka?...

setibanya di hotel jumaat malam itu sekitar 9.00malam... saya terus 'terkokol'... (kira mengigil kesejukan @ terlalu panas..).. kemaskan diri sekadarnya, terus telan ubat dan tidur...dengan penuh harapan bahawa saya akan bangun dengan segar dan boleh mengajar esoknya (sabtu)...

jam 11.30pm terjaga... saya beritahu partner... kena cari 'replacement trainer' utk saya... saya rasa kepanasan baru menyerap ke sekitar 80% tubuh....

ya... saya terus demam di sepanjang sabtu & ahad semasa berada di melaka... dan kini saya masih 'consume' antibiotik yang diambil dari 'kelinik ayer keroh'...

saya bersyukur kerana sepanjang saya di 'hospital' d'village resort ayer keroh melaka, saya telah di jaga & di rawat sepanjang masa atau berganti-ganti oleh 7 pemuda (sahabat-sahabat dari barisan saf pertama baitulummah)..merekalah yang sibuk membawa saya ke klinik, membeli bubur, membuatkan minuman dsbnya...

hari ini saya berada di ulu yam.. masih meneruskan cabaran demam ini, namun keadaan sudah semakin kebah.. cuma yang tak bestnya ialah bila tekak sudah mula membawa rasa kepahitan hasil pengambilan antibiotik yang berterusan...

rasanya ianya akan berterusan untuk sehari dua lagi.... saya masih merasakan tonsil masih bengkak dan seperti ada luka di tekak... 'teori' saya kerana luka & bengkak itulah 'virus infection' berlaku yang menyebabkan suhu badan naik untuk mencari antibodi melawan serangan virus tersebut...

cerita di atas ialah sekitar cerita luaran atau fizikal sahaja...
saya juga melalui beberapa pengalaman spiritual di sepanjang proses demam ini...

ya sangat mengujakan...

buat semua yang mendoakan kesihatan saya... syukran jazilan buat anda semua...
doa saya anda dan keluarga juga akan terus sihat dan memperoleh rahmat dari Allah sentiasa..

wasalam..

8 comments:

razifembi said...

demam kuman apa ni plak Sifu ...

dulu ada saya demam2 ... datang malam jer selalu demam,

last2 saya pergi ker farmasi yg selalu saya pergi ... dia bagi saya vitamin C yang larut dalam air tuhh ...

sekali makan, hilang hangat badan. Tak sangka juga vitamin C bley hilangkan hangat badan.

Sifu boleh cuba kalau mahu. Lagi Vitamin C mungkin xde side effect kot ..

MOMMY CGG said...

salam sifu mirza:)
moga cepat sebuh ya!
aminnn:)

Shemmi said...

semoga cepat sembuh ye sifu..

bagi yg memahami..lazatnya nikmat apabila sesekali di beri sakit olehNya..

Unknown said...

salam sifu...

Moga sifu cepat sembuh...

Jgn lupe makan ubat ye...

Sifu Mirza said...

salam razifembi..

ya..vitamin c...

akan dicuba insya allah...

syukran..

Sifu Mirza said...

salam miez hanem..

trima kasih atas doa awak yer miez..

:-)

Sifu Mirza said...

salam shemmi...

ya... dalam kepahitan, tersembunyi kemanisannya...

syukur...

:-)

Sifu Mirza said...

salam izah...

terima kasih doa awak...

ya.. tekak ni dah lali rasa ubat tu...

:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails