Monday, December 08, 2008

Eid Adha Journey 1

salam semua...

berkongsi perjalanan ke kota bharu (rumah mertua) untuk merayakan Eid Adha bersama keluarga yang telah lebih dahulu berada di sana sejak minggu kepas...
mereka ikut jalan udara...
saya ikut jalanraya...
since saya akan drive sorang maka saya 'swap' kenderaan (unser) saya dengan kereta sahabat (waja)....so kita win-win situation... dia boleh bergembira dengan kenderaan yang besar dan saya dapat 'cost efficient' drive ke kb dengan kereta...

perjalanan ke kota bharu saya mulakan pada Jumaat malam pukul 11.30pm...
bertolak dari ulu yam melalui jalan genting highland (hingga goh tong jaya) dan turun ke lebuhraya exit genting sempah...
disebabkan saya berseorangan maka 'timing' journey ini tidak saya setkan untuk tiba pada bila dan bila...
rulenya simple... kalau penat, ngantuk, lapar dsbnya...just berhenti rehat & take your time mirza..


ya.. saya terpaksa akur dengan keadaan cuaca yang agak hujan pada malam itu..
di tambah lagi dengan kenderaan yang 'berjujuk'...
serta mata saya yang semakin lama semakin kecik...
maka saya 'stop-over' kat masjid gua musang pukul 3.30am...
terus gi toilet..masuk kereta balik..turun cermin empat-empat tingkap..mati enjin, lock pintu, set alarm pada hp, turunkan seat dan ...zzzzzzzzz... hinggalah 6.30am..
bangun subuh dan teruskan perjalanan...

sampai di kuala kerai di sambut dengan cuaca mendung... dan saya bersedia untuk sebarang suasana sekiranya ada berlaku banjir..
dengar radio, menurut jabatan meteorologi, hujan akan turun dengan lebat di pantai timur sehingga hari isnin...
dan berita-berita akhbar menyebut tentang banjir 'pusingan ke dua' yang akan berlaku di pantai timur sehingga utara johor...


sampai di ketereh dalam pukul 8.30am...
selalunya bila lalu kat sini, saya selalu 'mis @ terlepas' peluang untuk ambil gambar buah ketereh itu (buah gajus) yang ada di dataran ketereh...
so peluang kali ini, tengah jem kat situ so saya pun terus zoom & snap...


dalam kul 9.30am saya memasuki Bandaraya Islam Kota Bharu...
dan perjalanan sejauh 400km lebih ini akan berakhir beberapa minit lagi...
terbayang wajah ahli keluarga yang menanti...
mmm..cuaca... sukar di duga... tapi apa yang pasti, bila hujan..lebatnya lain macam...

jalan bayam...
destinasi akhir perjalanan Eid Adha Journey 1 ini...
hujan lebat mula turun menyambut ketibaan saya...
Alhamdulillah..perjalanan ini dipermudahkanNya..

end part one...

2 comments:

Unknown said...

Salam Sifu Mirza...

Salam Aidiladha buat saudara Sifu Mirza juga...semoga Aidiladha kali ini membawa seribu rahmat serta keberkatan buat kita semua...terima kasih...:-)

Salam Aidiladha dari Bumi Preston,Lancashire UK

Sifu Mirza said...

salam aidil adha juga buat Faiza di UK...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails