Wednesday, January 28, 2009

3 Hari 2 Malam : Tahun Lembu

baru ajer balik dari cuti yang separa panjang...

1st of all saya nak wish 'Happy Prosperous New Year' pada semua rakan-rakan saya yang berbangsa cina... tidak kira di mana sahaja anda berada... make 'sure' this year 'hoo liang' year... (pinjam dari iklan mee segera yang bukan dari syarikat yahudi)


pastu... Alhamdulillah, kita semua dapat menyaksikan gerhana matahari masa cuti yang lepas... memang cuaca sangat panas ketika itu (saya berada di seremban... seremban kering kontang... kata ibu saya, dah dekat 3 minggu hujan tak turun...)




jalan yang 'jem' masa pulang ke seremban Ahad lepas...

'plan B'.... saya bawak 'kolam' untuk anak-anak dengan sepupu mereka menyejukkan badan... ingat adik-adik ajer yang masuk... habis abang-abang pun join sekali.... (kalau tahu, saya bawak satu lagi kolam yang lebih besar... ;-) )

Ahad juga saya ke Ramuan Cina Kecil, Lubuk Cina, Melaka untuk menghadiri majlis perkahwinan sepupu saya belah bapa... so sempatlah 'snap' foto induk-induk yang 'komplen' susah sangat nak jumpa 'dak mirza' ni.... ;)



semalam sebelum pulang ke kl, sebelah petangnya saya 'layan' anak-anak & sepupu mereka di taman permainan & rekreasi di tasik seremban, berdekatan dengan Alson Klana...

ya... seremban memang 'gersang'... sangat kering...

tapi berita yang hangat diperkatakan di seremban ialah..... cuaca panas ini ialah kerana buat masa ini Negeri Sembilan tiada mufti.... (mufti yang ada telah tidak mahu disambung lagi perkhidmatannya oleh si EmBi... katanya mufti dulu (dato' murtadza ialah pilihan Yam Tuan dan bukan pilihan si EmBi.... so bila Yam Tuan Mangkat tempohari, maka si EmBi pun nak pilih orang lain....)

pinjam stail cakap nabil.... 'kalau lu mau pilih orang lain, lu pilihlah... tapi biarlah beradap sikip EmBi oooi'... dengan yang lama lagi telah banyak berjasa kepada umat islam di negeri sembilan...

jumpa lagi...

6 comments:

Unknown said...

Salam Sifu Mirza...:-)

Bestnyerr balik kampung!!!...Bila tengok gambar jalanraya nak balik ke Seremban tu,teringat pulak faiza kat kampung Mak di Seri Menanti,Kuala Pilah...sungguh rindu nak balik kampung...rindu pada Atok dan juga Uwan...rindu juga nak balik kampung Ayah di Jasin,Melaka...huhu...bila cuaca yg dah macam dalam peti sejuk beku kat sini,rindu pulak pada cahaya matahari di Malaysia...tapi nanti bila dah panas kat Malaysia,confirm teringat cuaca sejuk beku kat bumi England ni pulak...hehe...:-)

(sorry ye Sifu Mirza..ni episode saya rindukan kampung pulak..hehe)

All the best to Sifu Mirza...May Allah swt bless Sifu Mirza and Family today and always...

Salam dr Bumi Preston,Lancashire UK

nadinezuharra said...

yang rindunye kt M'sia,
blk kampung n kenduri kahwin.. ^_^
nasib baik bln 3 ni akan blk n menetap di KL..duk kat tempat org ni,yelah,somethin missing rasenyer..hehe

Shemmi said...

woo..

baik hari tu memang jem ya amat..

sampai terlambat sampai ke Pekan bandar Diraja..
saya balik naik bus aje..
sebab terlambat sampai dr masa yang dijangkakan..maka,
sudahnya saya kena hentam dengan teksi sapu $28 nak masuk ke kampung..yg mana harga tiket bus biasa adalah $2 aje..mmg berganda2 ...

cewah, cam laporan bajet negara lak!haha..

Sifu Mirza said...

salam faiza...

:-)

begitulah... tempat jatuh lagi dikenang...inikan pula kampung halaman...

awak bertuah kerana menjadi pilihan utk merasakan suasana yang berbeza samada dari segi cuaca, budaya serta serba-serbi..

alhamdulillah... awak memerhati dan menghayati setiap langkah perjalanan hidup ini..

moga faiza terus sukses..insya Allah..

Sifu Mirza said...

nadine dah nak balik ke kl bulan 3 ni?

oklah tu..

saya & famili akan ke sana dalam bulan may... menziarah makcik, sepupu & anak-anak buah di sana sambil jalan-jalan makn angin..

:-)

sepupu saya tinggal di bangkapi, bangok & ada juga di klongtakien, ayuthaya..

Sifu Mirza said...

alhamdulillah shemmi awak selamat sampai dan melepaskan kerinduan pada famili...

:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails