Tuesday, July 28, 2009

Anak-anak Zaman Sekarang...

salam semua...

apa khabar hari ini? hebat? ceria? murung? sedih? berduka? atau sengsara?
tidak kiralah apa suasana emosi anda..mudah-mudahan anda senantiasa beristighfar dan ingatkan Allah setiap detik & ketika yer...

nyambil-nyambil siapkan slide-slide presentation untuk program latihan yang datang 'berderap' ni... saya 'break kejap'... so buatlah satu entri perihal anak-anak zaman sekarang...

entri yang simple....


MP5 anak yang sulung... hadiah harijadi untuk beliau... kengkadang lepas subuh saya melayanlah jugak lagu-lagu opick dalam 'gadget' ni...

agak canggih zaman sekarang... dan dah saya muatkan MP3 Al-Quran dalam 'gadget' ni...

ini kasut sekolah mereka...

awal tahun dulu masa buat persiapan untuk barang sekolah, kasut yang dibelinya ber'brand' WIRA... namun brand tu tidak mencerminkan ketahanannya sebagai wira... setiap seorang dapat sepasang dan ber'spare'kan kasut tahun lepas jika hujan dsbnya...

rupanya kasut wira tu tahan hingga bulan 6 ajer...

nak 'komplain' lelebih tak leh.. sebab harga si wira tu pun RM18.00 sepasang... so kira investment RM3 sebulan lah jawabnya..

jadi abang, angah & acit pun mintak kasut baru... dan dengarlah mereka berbincang akan 'brand' kasut yang akan dibeli... maka sampailah ke telinga saya... brandnya ialah 'WARRIOR'... macam 'dejavu' pulak saya dengar brand tu.. sebab dulu masa saya bersekolah menengah brand warrior ni memang saya pakai... dan team sepak takraw sekolah memang pakai kasut ni kerana tapaknya yang agak tebal...

harganya?... biasalah.. RM27 sepasang... so kenalah kali dengan 3 pasang...



nampak benda bulat yang terbukak kat atas tu...

selama seminggu acit suruh aliah cakap ngan saya, bila balik kerja beli 'bagugan'... saya ingat apalah benda 'bagugan' ni...

hari-hari tanya... suruh singgah 7 eleven untuk belinya...

akhirnya satu hari ahad, saya pergi ke kedai serbaneka kat batang kali... saya tanya mamak tu.. ada permainan 'bagugan' ker? mamak tu terus tunjuk pada mainan-mainan yang bergantungan kat tepi pintu kedai dia...

saya pergi tengok... oohhh.. rupanya 'BAKUGAN'.. bukan 'bagugan'... :-)

so saya pun belilah 4 ketul bakugan untuk acit & aliah...

anak-anak zaman sekarang.... begitulah...
dalam selingan untuk keperluan... ada selitan barang mainan...

tapi saya selalu jugak 'saikologi' mereka... bilamana permintaan tu berbagai-bagai, saya terus minta maaf kat mereka..."maaflah yer, bukan abah taknak beli... mesin chop duit abah tu boleh dikeluarkan sekali ajer sebulan... so hari tu dah keluar dah.... kanalah tunggu cukup bulan.."

selamat bahagia mendidik anak-anak...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails