Wednesday, July 22, 2009

H1N1 Alert!!!

salam semua yang saya sayangi...

entri ini lebih kepada ingat mengingatkan kita semua tentang wabak H1N1 yang sedang menular di seluruh dunia..

negara yang paling banyak risiko kini ialah negara Australia di mana lebih 6,000 rakyatnya disahkan mengidap H1N1 dan sedang menjalani perubatan.

negara yang paling banyak 'mengeksport' H1N1 ialah Amerika Syarikat kerana negara itu adalah negara yang paling kerap dikunjungi oleh masyarakat dunia...apatah lagi Amerika mempunyai penduduk seramai 300 juta orang...dan lebih 60 peratus dari mereka memakan babi dalam berbagai bentuk persediaan.

sebagai orang Islam, Al-Quran yang diturunkan lebih 1400 tahun lalu telah secara terang-terangan membawa kalimah Allah dan memuatkan 4 ayat tentang larangan memakan babi ini.

fakta-fakta sains yang muncul di abad kebelakangan ini baru menemui betapa babi adalah antara haiwan yang paling banyak risiko penyakit apabila memakannya.

masih...ada juga pengemar babi yang membawa 'fakta-fakta' untuk membolehkan merekla memakan babi dengan mengatakan, jika babi di masak dengan betul maka risiko penyakit akan rendah.. ini biasa kita dengar... kerana mereka adalah dari golongan yang 'menolak' atau 'kuff' yakni kafir...

cuba kita lihat surah Al-Baqarah ayat 173 & Al-Anam ayat 145;

Al-Baqarah : 173. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang Yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda Yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Al-Anam: 145. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku tidak dapati Dalam apa Yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu Yang diharamkan bagi orang Yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah Yang mengalir, atau daging babi - kerana Sesungguhnya ia adalah kotor - atau sesuatu Yang dilakukan secara fasik, Iaitu binatang Yang disembelih atas nama Yang lain dari Allah". kemudian sesiapa Yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka Sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

atas dasar seorang yang beriman yang amat arif tentang 'samiaqna wa atoqna @ kami dengar & kami patuh' maka tiada persoalan lagi perlu timbul apabila sesuatu itu jelas diperkatakan di dalam Al-Quran kerana ianya adalah Kalamullah untuk menjadi rujukan, panduan dan cahaya diri seseorang itu.

namun ada di antara mereka-mereka yang fasik mempermainkan ayat ini dengan mengatakan tulang, telinga, kaki, ekor dsbnya boleh dimakan kerana tidak disebut di dalam Al-Quran...jika anda bertemu dengan mereka ini, berilah khabar gembira kepada mereka tentang azab Allah yang sedang menanti sekiranya mereka tidak bertaubat dengan sendaan yang dilakukan..

maka, bila sesuatu penyakit (dalam perkara yang dibincangkan ini) itu timbul, lebih-lebih lagi ianya telah nyata serta terang-terangan disuratkan oleh Kalamullah maka tidaklah payah kita mengada-ngada mencari rasional atas berlakunya perkara itu.

jika hendak mencaripun, carilah vaksin yang berupaya membantu ramai yang tidak terlibat dalam hal ehwal babi ini...

maka apa yang berlaku ini (wabak H1N1), sepatutnya memberi seribu satu ilmu, pengetahuan, pengajaran serta hikmah bagi mereka-mereka yang engkar serta menolak Kalamullah secara terangan atau sembunyi...

untuk kita semua....

1. hindari dari kawasan orang ramai (shopping complex dsbnya).
2. hindari dari orang yang sedang selsema.
3. jauhi dari babi & rakan-rakan yang semasa dengannya.
4. jauhi dari pemakan babi (terutamanya yang dilihat sedang selsema) atau menahan nafas atau bernafas dengan perlahan-lahan (untuk menjaga tertib) atau memakai topeng pernafasan.
5. jauhi dari negara pengeksport babi dsbnya.


wasalam...

2 comments:

nadinezuharra said...

nampaknya penyebaran virus ini semakin meluas.. apa yang penting,jika di kalangan kita terdapat simptom2 seperti yg diwar warkan,lekas2lah berkunjung ke klinik/hospital..

Sifu Mirza said...

betul tu nadine...

ya..apa yang penting.. sensitif sikit dengan tanda-tanda @ simptomnya..

dan paling penting...mencegah lebih baik dari mengubat..

:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails