Friday, July 06, 2007

Air Asia memang 'murah'....




salam...

sebaik selesai program bersama warga perodua rabu 4 july lalu saya terus bergegas ke lcct, klia sepang untuk 'menangkap@catch' flight ke kota kinabalu...

kursus 'planning & organizing' untuk warga perodua tersebut berlansung selama 2 hari dan berakhir pada pukul 5.00 petang tersebut... (syabas & tahniah warga perodua yang mengikuti kursus tersebut....)

flight ke kota kinabalu saya dijadualkan bertolak pukul 9.15 malam...
kali ini saya memilih untuk menaiki pesawat kendalian syarikat 'tambang murah' Air Asia...

ramai juga yang beratur di kaunter check-in semasa saya sampai...
beratur punya beratur...sesampai saya di kaunter, selepas mengambil kad pengenalan saya, petugas air asia itu memberitahu saya ada 'pending payment'.... isk..saya jelaskan saya telah membayar penuh tambang tersebut di alliance bank, puchong pada minggu sebelumnya....

saya diminta untuk merujuk ke kaunter yang lain.....
oklah saya akur.... dan pergi ke kaunter yang diarahkan....
di kaunter tersebut, saya 'terperanjat' dan sedikit geli hati.....

kerana?... kerana setelah diperiksa dengan komputer.... memang saya ada pending payment..... dan jumlahnya membuatkan saya dengan murah hati berkata pada gadis bertugas agar 'keep the change'...

berapa amount yang pending?.... percaya atau tidak... jumlahnya ialah 2 sen.... ya betul 2 sen....!

dan saya membayar 10 sen dan menyedekahkan 6 sen kepada mr. tony fernandez....

pengalaman pertama sangat berharga.... dan saya sertakan 2 keping foto; satu menunjukkan seat cover yang dah terkopek.... dan kedua, panel di hadapan penumpang (utk makan dsbnya) di cat dengan menggunakan berus tangan....(bukan spray)..so nampaklah urat-urat cat putih yang tak rata...

anyway.... air asia ialah macam 'bas'.... dan saya akui bahawa tambangnya murah sedikit dari mas.... dan 'next time'.... saya akan 'expect for the worse' kalau memilih untuk naik air asia.....

namun harapan saya....keselematan janganlah dikompromi seperti seat dan panel tersebut...

wasalam

1 comment:

Anonymous said...

bro..standard ar tu low cost punya maintenance sapu cat pakai brus...don worry, yang interior is not a major part of the aircraft performance or safety...just for the comercial purposes,,nama lagi low cost..naik MAS bru perfect,tu pun ad jgk tg cacatnya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails