Saturday, July 14, 2007

Asia Cup: Pasukan Malaysia amat menyedihkan!




salam semua....

saya turut 'mengambil tahu' sedikit tentang cerita Asia Cup yang sedang berlansung...

sikap 'ingin tahu' kerana saya mengikuti perkembangan bolasepak Malaysia lebih dari sudut pengurusan & pentadbiran badan induk (FAM), perkembangan pasukan negeri dan sedikit sebanyak prestasi pasukan negara...

entahlah.... bila menyaksikan kekalahan pasukan negara kepada pasukan cina 1-5, saya hanya mampu menyatakan bahawa tidak ada perubahan dari segi mutu permainan pemain kita...

ini hanya pandangan peribadi saya....

beberapa bulan sebelum pertandingan, begitu hebat sekali promosi yang diadakan.... peminat-peminat bolasepak negara di'pujuk' untuk memberi sokongan padu kepada pasukan negara... dan pemain-pemain mengaharap agar mereka diberi peluang kedua dan tiada yang 'mengutuk' sebaliknya datang ke stadium dan terus berikan sokongan padu...

sebelum malaysia menentang cina.... pasukan vietnam telah menentang pasukan bahrain dan berjaya mengikat pasukan teluk itu.... pasukan thailand menang dengan pasukan oman..... dan kisah jiran kita yg juga host Asia Cup membangkitkan semangat pasukan negara....

maka akhirnya tidak bertemu pun buku dengan ruas..... ianya perlawanan di antara pasukan darjah enam dengan pasukan bawah 18 tahun....(ini pandangan saya..)

Malaysia mungkin berubah dari segi pengurusan & prasarana bolasepaknya tetapi tidak dari segi teknik dan skil...

banyak negara jiran berlumba-lumba setiap empat tahun untuk berebut ke Piala Dunia... namun Malaysia masih di takuk lama.... Thailand, Korea, Indonesia dan kini Vietnam sudah mampu mengimbangi pasukan-pasukan teluk yang memang akan mewakili asia ke Piala Dunia setiap 4 tahun.... Malaysia?.... entahlah....

terus-terang saya sedih bila melihat pemain pertahanan kita menahan bola dan bola itu melantun jauh dari kakinya dan pergi ke kaki pemain lawan.... bukan pemain pertahanan sahaja... hampir semua macam tu.....

saya cuba juga perhatikan 'rambut' mereka.... pergh...memang macam 'star' semuanya... rambut panjang.... baju keluar (tak tuck-in) pun.... pastu saya cuba tengok pemain2 hebat dunia... zidane, becham, ronaldo, robinho dll.... takda pun yang rambut macam player kita?.....

entahlah.... mungkin saya silap atau 'bias' tapi itulah pandangan peribadi saya.... kerana bagi saya disiplin adalah faktor penting dalam menetukan kejayaan seseorang dan pasukan....

dan saya menulis ni pun setelah 'mendapat tahu' pasukan kita tewas kepada pasukan Uzbekistan......!! tewas 0-5......

apapun, permainan pasukan Indonesia mengubat sedikit sebanyak hati yang lara..walaupun Indonesia tewas kepada Arab Saudi dengan gol pada masa tambahan namun permainan mereka memang 'dahsyat' dan menghiburkan.... (terpikir juga saya kalau Malaysia menentang Arab Saudi..berapakah agaknya 'score'....)

oklah....cukup setakat ini 'pandangan peribadi' saya...
Pasukan Malaysia ada pengurusnya.... ada pentadbirnya..... mereka telah diberi amanah dan tanggungajawab masing-masing...termasuk pemain yang terpilih utk menyarung jersi 'harimau'....

buatlah apa yg patut..... pastikan niat, lafaz & perbuatan anda semua seiring...
dan landaskan dengan sifat agung Rasulullah; Siddiq, Amanah, Tabligh & Fatonah...

wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails